EENWIELER:
De 100 m, 800 m en 5 km worden gereden op "standaard
eenwielers". De International Unicycling Federation hanteert hier een
heel strikte norm voor. Wij zijn iets soepeler zodat je met elke eenwieler
t/m 24 inch kunt meedoen, dus ook bijvoorbeeld met een MUni-eenwieler.
-
Maximale wielmaat 24 inch. Het gaat om de "nominale" maat, dus wat op de band staat. Elke banddikte kan meedoen dus ook 24 x 3 of zelfs nog dikker. Ook een zogenoemde IUF standaard eenwieler mag meedoen. Hiervoor geldt de maximale diameter 618 mm. Er is geen minimale wielmaat voor deze
races.
-
Cranklengte: hangt af van de wielmaat. Voor wiel+band met een kleinere gemeten diameter dan 568 mm moet de cranklengte minimaal 19,30% van de gemeten diameter zijn. Voor een wiel+band met een grotere diameter dan 568 mm moet de cranklengte minimaal 20,22% van de gemeten diameter zijn. Er is geen maximum cranklengte. Cranklengte wordt gemeten van het midden van de wiel-as tot het midden van de trapper-as. Voor een paar voorbeelden
klik hier. (Deze regels zijn zo gemaakt dat je kan meedoen met de meeste zaal-eenwielers, trials-eenwielers, MUni-eenwielers en met IUF standaard "race" eenwielers,
én dat de wedstrijd tussen deze verschillende eenwielers zo eerlijk mogelijk is.)
-
Versnelling niet toegestaan.
-
Andere aandrijving dan spierkracht niet toegestaan.
-
Wielmaat en cranklengte zullen ter plaatse gecontroleerd worden!
Voor de andere wedstrijden
(obstakel-parcours en 10 km unlimited) zijn de eisen aan de eenwieler:
-
Wielmaat: geen beperking.
-
Cranklengte: geen beperking.
-
Versnelling: geen beperking.
-
Andere aandrijving dan spierkracht niet toegestaan.
LEEFTIJDSGROEPEN:
-
De leeftijdsgroepen voor alle
wedstrijd-onderdelen zijn 0 t/m 11 jaar, 12 t/m 16 jaar, en 17 jaar en
ouder. Alleen bij de 10 km worden de jongste twee groepen
samengevoegd, dus 0 t/m 16 jaar, en 17 jaar en ouder.
BESCHERMING:
-
Bij alle wedstrijdonderdelen zijn kniebeschermers en
handschoenen/polsbeschermers verplicht.
-
Een helm is verplicht bij
10 km unlimited, en wordt aanbevolen bij de overige onderdelen.
RACES:
STARTEN:
-
Je mag tevoren al opgestapt zijn en steunen op een dranghek, paal, ander persoon etc.
-
Voorkant van de band moet achter de startlijn zijn.
-
Bij de 100 m en 800 m wordt gestart in groepen van 2
tot ca 5 rijders, zo goed mogelijk per verwachte snelheid gegroepeerd.
-
Bij de 5 km en 10 km zal er een massastart zijn. Snelste rijders mogen bij massastarts vooraan starten, zo nodig ter beoordeling van de wedstrijdleiding.
-
Er wordt afgeteld 3 - 2 - 1 - 0. Op nul start de tijd voor alle rijders.
-
Bij een valse start wordt overnieuw gestart. Wie twee
keer een valse start veroorzaakt is voor dat onderdeel
gediskwalificeerd.
TIJDENS DE RACE:
-
Bij de 800 m, 5 km en 10 km mag een begeleider mee tijdens de wedstrijd, lopend of op de fiets (eenwieler of tweewieler), om te helpen met opstappen etc. De begeleider mag niet in de weg rijden/lopen voor andere deelnemers, en ook niet vóór de begeleide deelnemer. Dus erachter of ernaast.
-
Degene die inhaalt moet één wieldiameter afstand houden.
-
(De regel over rechts houden is
vervallen.)
VALLEN:
Bij de 100 m race:
-
Vallen betekent automatisch diskwalificatie. Je moet
bovendien zorgen dat je andere deelnemers niet in de weg zit.
-
Als een deelnemer ernstig gehinderd wordt door
een andere deelnemer (ter beoordeling aan de wedstrijdleiding), mag de gehinderde deelnemer de race overdoen.
Bij de 800 m, 5 km en 10 km races:
-
Als je valt, mag je opnieuw opstappen op de plek waar je eenwieler tot stilstand komt, en de race vervolgen.
-
Dit geldt ook als je valt door toedoen van een andere rijder.
FINISH:
-
Finishtijd is als de voorkant van je band de finishlijn passeert.
-
Je moet rijdend over de finish komen.
-
Als je vlak voor de finish valt, moet je voor de finish opnieuw opstappen en over de finish rijden.
|
|
800 m race tijdens de laatste WK, op standaard
eenwielers |
Lange-afstandsrace op een "unlimited"
eenwieler |
OBSTAKEL-PARCOURS:
-
Bij het officiële obstakel-parcours volgens de IUF
rijd je zo snel mogelijk de juiste route langs tien pylonnen, die zijn
neergezet als in het plaatje.
-
De tijd wordt met een stopwatch opgenomen.
-
Je start stilstaand bij het startpunt. Je mag tevoren al opgestapt zijn en steunen op een dranghek, paal, ander persoon etc.
-
Je mag de pylonnen raken en die
mogen daarbij ook verschuiven, maar als er één valt telt
de poging als mislukt.
-
Als je de verkeerde 'afslag' neemt mag je teruggaan om
alsnog goed te rijden, maar daarbij loopt de tijd door.
-
Als je valt mag je op dezelfde plaats opnieuw
opstappen om verder te gaan.
-
Elke rijder krijgt twee pogingen, snelste poging telt.
|
|
Het officiële IUF obstakel-parcours |
Deelnemer aan obstakel-parcours |
WAARDERING:
-
Voor de 100 m, 800 m en 5 km gaat het simpelweg om de snelste tijd van degenen die de
race uitgereden hebben.
-
Voor de 10 km gaat het om de snelste tijd van degenen die 10 km (twee ronden) uitgereden hebben. Deelnemers die slechts 5 km (één ronde) hebben uitgereden, krijgen ook een waardering maar lager dan degenen die twee rondjes reden.
-
Voor alle wedstrijden geldt:
indien deelnemers toevallig precies hetzelfde resultaat behalen, dan
komt de jongste hoger in de ranglijst.
-
Er zijn medailles voor de plaatsen 1, 2 en 3 per
wedstrijd/leeftijdsgroep, en een certificaat (achteraf, per email) voor elke deelnemer.
DISCLAIMER:
De organisatie aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade of letsel.
Bij twijfel beslist de
wedstrijdleiding.
Waar in deze regels "rijder", "hij",
etc. staat, is dit als m/v bedoeld.
De foto's zijn van evenementen zoals wereldkampioenschappen e.d., niet van het NKE van vorig
jaar.
Als je denkt dat dit veel regels zijn, kijk dan eens bij de Internationale
Eenwieler Federatie.
|