EENWIELER:

De 100 m, 800 m en 5 km worden gereden op "standaard eenwielers". De International Unicycling Federation hanteert hier een heel strikte norm voor. Wij zijn iets soepeler zodat je met elke eenwieler t/m 24 inch kunt meedoen, dus ook bijvoorbeeld met een MUni-eenwieler.

  • Maximale wielmaat 24 inch. Het gaat om de "nominale" maat, dus wat op de band staat. Elke banddikte kan meedoen dus ook 24 x 3 of zelfs nog dikker. Ook een zogenoemde IUF standaard eenwieler mag meedoen. Hiervoor geldt de maximale diameter 618 mm. Er is geen minimale wielmaat voor deze races. 

  • Cranklengte: hangt af van de wielmaat. Voor wiel+band met een kleinere gemeten diameter dan 568 mm moet de cranklengte minimaal 19,30% van de gemeten diameter zijn. Voor een wiel+band met een grotere diameter dan 568 mm moet de cranklengte minimaal 20,22% van de gemeten diameter zijn. Er is geen maximum cranklengte. Cranklengte wordt gemeten van het midden van de wiel-as tot het midden van de trapper-as. Voor een paar voorbeelden klik hier. (Deze regels zijn zo gemaakt dat je kan meedoen met de meeste zaal-eenwielers, trials-eenwielers, MUni-eenwielers en met IUF standaard "race" eenwielers, én dat de wedstrijd tussen deze verschillende eenwielers zo eerlijk mogelijk is.) 

  • Versnelling niet toegestaan. 

  • Andere aandrijving dan spierkracht niet toegestaan. 

  • Wielmaat en cranklengte zullen ter plaatse gecontroleerd worden! 

Voor de andere wedstrijden (obstakel-parcours en 10 km unlimited) zijn de eisen aan de eenwieler:

  • Wielmaat: geen beperking. 

  • Cranklengte: geen beperking. 

  • Versnelling: geen beperking. 

  • Andere aandrijving dan spierkracht niet toegestaan. 

LEEFTIJDSGROEPEN: 

  • De leeftijdsgroepen voor alle wedstrijd-onderdelen zijn 0 t/m 11 jaar, 12 t/m 16 jaar, en 17 jaar en ouder. Alleen bij de 10 km worden de jongste twee groepen samengevoegd, dus 0 t/m 16 jaar, en 17 jaar en ouder.

BESCHERMING: 

  • Bij alle wedstrijdonderdelen zijn kniebeschermers en handschoenen/polsbeschermers verplicht. 

  • Een helm is verplicht bij 10 km unlimited, en wordt aanbevolen bij de overige onderdelen.

RACES: 

STARTEN:

  • Je mag tevoren al opgestapt zijn en steunen op een dranghek, paal, ander persoon etc. 

  • Voorkant van de band moet achter de startlijn zijn.

  • Bij de 100 m en 800 m wordt gestart in groepen van 2 tot ca 5 rijders, zo goed mogelijk per verwachte snelheid gegroepeerd. 

  • Bij de 5 km en 10 km zal er een massastart zijn. Snelste rijders mogen bij massastarts vooraan starten, zo nodig ter beoordeling van de wedstrijdleiding. 

  • Er wordt afgeteld 3 - 2 - 1 - 0. Op nul start de tijd voor alle rijders. 

  • Bij een valse start wordt overnieuw gestart. Wie twee keer een valse start veroorzaakt is voor dat onderdeel gediskwalificeerd. 

TIJDENS DE RACE:

  • Bij de 800 m, 5 km en 10 km mag een begeleider mee tijdens de wedstrijd, lopend of op de fiets (eenwieler of tweewieler), om te helpen met opstappen etc. De begeleider mag niet in de weg rijden/lopen voor andere deelnemers, en ook niet vóór de begeleide deelnemer. Dus erachter of ernaast.

  • Degene die inhaalt moet één wieldiameter afstand houden. 

  • (De regel over rechts houden is vervallen.)

VALLEN: 

Bij de 100 m race:

  • Vallen betekent automatisch diskwalificatie. Je moet bovendien zorgen dat je andere deelnemers niet in de weg zit.

  • Als een deelnemer ernstig gehinderd wordt door een andere deelnemer (ter beoordeling aan de wedstrijdleiding), mag de gehinderde deelnemer de race overdoen.

Bij de 800 m, 5 km en 10 km races: 

  • Als je valt, mag je opnieuw opstappen op de plek waar je eenwieler tot stilstand komt, en de race vervolgen. 

  • Dit geldt ook als je valt door toedoen van een andere rijder.

FINISH: 

  • Finishtijd is als de voorkant van je band de finishlijn passeert. 

  • Je moet rijdend over de finish komen. 

  • Als je vlak voor de finish valt, moet je voor de finish opnieuw opstappen en over de finish rijden. 

800 m race tijdens de laatste WK, op standaard eenwielers

Lange-afstandsrace op een "unlimited" eenwieler

 

OBSTAKEL-PARCOURS:

  • Bij het officiële obstakel-parcours volgens de IUF rijd je zo snel mogelijk de juiste route langs tien pylonnen, die zijn neergezet als in het plaatje. 

  • De tijd wordt met een stopwatch opgenomen. 

  • Je start stilstaand bij het startpunt. Je mag tevoren al opgestapt zijn en steunen op een dranghek, paal, ander persoon etc. 

  • Je mag de pylonnen raken en die mogen daarbij ook verschuiven, maar als er één valt telt de poging als mislukt. 

  • Als je de verkeerde 'afslag' neemt mag je teruggaan om alsnog goed te rijden, maar daarbij loopt de tijd door. 

  • Als je valt mag je op dezelfde plaats opnieuw opstappen om verder te gaan. 

  • Elke rijder krijgt twee pogingen, snelste poging telt.

Het officiële IUF obstakel-parcours

Deelnemer aan obstakel-parcours

WAARDERING: 

  • Voor de 100 m, 800 m en 5 km gaat het simpelweg om de snelste tijd van degenen die de race uitgereden hebben. 

  • Voor de 10 km gaat het om de snelste tijd van degenen die 10 km (twee ronden) uitgereden hebben. Deelnemers die slechts 5 km (één ronde) hebben uitgereden, krijgen ook een waardering maar lager dan degenen die twee rondjes reden. 

  • Voor alle wedstrijden geldt: indien deelnemers toevallig precies hetzelfde resultaat behalen, dan komt de jongste hoger in de ranglijst. 

  • Er zijn medailles voor de plaatsen 1, 2 en 3 per wedstrijd/leeftijdsgroep, en een certificaat (achteraf, per email) voor elke deelnemer. 

 

DISCLAIMER: De organisatie aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade of letsel.

Bij twijfel beslist de wedstrijdleiding.
Waar in deze regels "rijder", "hij", etc. staat, is dit als m/v bedoeld.
De foto's zijn van evenementen zoals wereldkampioenschappen e.d., niet van het NKE van vorig jaar. 
Als je denkt dat dit veel regels zijn, kijk dan eens bij de Internationale Eenwieler Federatie.