.
EENWIELER:
.
De
100 m, 800 m en 5 km worden gereden op "standaard eenwielers".
We hanteren daarvoor
dezelfde normen als de International Unicycling Federation. Er
zijn twee klassen, met de namen "20 inch" en "24
inch". Als je 10 jaar of jonger bent, rijd je de 100 m, 800 m en 5 km in principe in de 20 inch-klasse.
Maar je mag ook voor de 24-inch klasse kiezen (aanvinken op
aanmeldformulier), bijvoorbeeld als je geen 20" eenwieler
hebt.
Vanaf
de leeftijd van 11 jaar heb je geen keus:
je komt sowieso uit in de 24 inch-klasse.
Meer
uitleg over 20 inch of 24 inch.
-
De
maximale wieldiameter (wiel plus
opgepompte band) is
(*) voor de 20
inch-klasse 518 mm
(*) voor de 24 inch-klasse 618 mm
Voor alle duidelijkheid: de nominale diameter van de band
(dus wat er op de zijkant staat) doet er niet toe. Alleen
de gemeten diameter is van belang.
-
De
mimimale cranklengte (gemeten van het midden van de wiel-as
tot het midden van de trapper-as) is
(*) 89 mm voor eenwielers met een wieldiameter tot 418 mm
(dit zal op het NKE niet veel voorkomen)
(*) 100 mm voor eenwielers met een wieldiameter tussen 418
en 518 mm
(*) 125 mm voor eenwielers met een wieldiameter tussen 518
en 618 mm.
-
Versnelling
niet toegestaan.
-
Andere
aandrijving dan spierkracht niet toegestaan.
-
Wielmaat
en cranklengte worden gecontroleerd!
|
|
Voor
de andere wedstrijden (slalom-parcours, langzaam-race en 10 km
unlimited) zijn de eisen aan de eenwieler:
-
Wielmaat:
geen beperking.
-
Cranklengte:
geen beperking.
-
Versnelling:
geen beperking.
-
Andere
aandrijving dan spierkracht niet toegestaan.
LEEFTIJDSGROEPEN:
.
Er
zijn
vier leeftijdsgroepen, namelijk: 0-10, 11-13, 14-18, 19+. Alle
leeftijdsgroepen zijn gemengd m/v.
Bij
de 10 km worden
twee leeftijdsgroepen
samengevoegd omdat die anders te weinig deelnemers bevatten. Dit
is het volledige overzicht:
.
100 m
standaard |
0-10
20" |
0-13 |
14-18 |
19+ |
800 m
standaard |
0-10
20" |
0-13 |
14-18 |
19+ |
5 km
standaard |
0-10
20" |
0-13 |
14-18 |
19+ |
10 km
unlimited |
0-13 |
14-18 |
19+ |
IUF
slalom |
0-10 |
11-13 |
14-18 |
19+ |
10 m
langzaam |
0-10 |
11-13 |
14-18 |
19+ |
.
Bij
de drie wedstrijden op "standaard" eenwielers gelden
wielmaat en cranklengte voor de 24 inch-klasse, alleen in de
leeftijdsgroep 0-10 geldt de 20 inch-klasse. Deelnemers van 10
jaar of jonger met een groter wiel rijden mee in de
leeftijdsgroep 0-13
(mits daarvoor aangemeld).
.
BESCHERMING:
-
Bij
alle wedstrijdonderdelen behalve de langzaam-race zijn schoenen
met dichte bovenkant, kniebeschermers en handschoenen die de handpalm met dik
materiaal (zoals leer) bedekken, of
polsbeschermers verplicht. Bij langzaam-race is geen
bescherming verplicht.
-
Een
fiets- of
skatehelm (of sterker)
is verplicht bij 10 km unlimited, en wordt aanbevolen
bij de overige onderdelen behalve de langzaam-race.
-
Elleboogbeschermers
worden aanbevolen bij alle onderdelen behalve
langzaam-race.
Samenvatting:
|
knie |
hand/pols |
elleboog |
dichte
schoenen |
helm |
100 m
standaard |
|
|
|
|
|
800 m
standaard |
|
|
|
|
|
5 km
standaard |
|
|
|
|
|
10 km
unlimited |
|
|
|
|
|
slalom |
|
|
|
|
|
10 m
langzaam |
|
|
|
|
|
= Verplicht;
= Advies;
= Vrij
.
.
AFSTANDSRACES
(100 m, 800 m, 5 km, 10 km):
.
ROUTE:
-
Alle
startlocaties worden aangegeven op deze
plattegrond.
-
De
100 m wordt verreden als een rechte lijn van start tot
finish.
-
De
800 m bestaat uit
bijna twee rondjes over
een baan van ruim 400 meter.
-
De
5 km en 10 km worden binnenkort gepubliceerd.
STARTEN
(voor videovoorbeelden van sommige regels klik
hier):
-
Je
mag tevoren al opgestapt zijn en steunen op een dranghek,
paal, ander persoon etc.
-
Voorkant
van de band moet achter de startlijn zijn.
-
Bij
de 100 m en 800 m wordt gestart in heats van 3 tot 4 rijders
respectievelijk maximaal 6 rijders, in principe van dezelfde leeftijdsgroep, en zo goed
mogelijk per verwachte snelheid gegroepeerd.
-
Bij
de 5 km en 10 km
starten alle leeftijdsgroepen tegelijk in een grote
massastart.
De snelste
rijders mogen hierbij vooraan starten, zo nodig ter beoordeling van de
wedstrijdleiding.
-
Er
wordt gestart op startpiepjes, zes stuks met een
tussenruimte van één seconde. Het juiste (vroegste) moment om te
starten is (het begin van) het zesde piepje. Om dit beter
herkenbaar te maken klinkt het hoger dan de eerste vijf
piepjes. Geluidsvoorbeeld
normale start
(mp3).
-
Je
start stilstaand, geen rollende start. Dus je wiel mag pas
vooruit rollen na het laatste startpiepje, anders geldt het
als valse start. (Je lichaam en eenwielerframe mogen wel al
voorover gaan hellen vóór de start.)
-
Mocht
de start worden afgebroken dan klinkt een lage toon. Geluidsvoorbeeld
afgebroken start (mp3).
-
Een
eventuele valse start wordt electronisch geconstateerd (met
een lichtstraal). Bij een valse start op de 100 m of 800 m
worden de rijders teruggeroepen door een lage toon. Geluidsvoorbeeld
valse start (mp3). Daarna wordt overnieuw gestart.
-
Wie
bij de 100 m of 800 m twee keer een valse start veroorzaakt (ter beoordeling van de officials ter
plaatse) wordt voor dat onderdeel gediskwalificeerd en mag
daarvoor niet meer starten.
-
Ook
bij de 5 km en 10 km wordt een eventuele valse start
electronisch geconstateerd, en er klinkt ook een lage toon, maar bij deze wedstrijden wordt niet
overnieuw gestart. Wie vals start (ter beoordeling van de officials ter
plaatse) krijgt een straftijd van 10 seconden bij zijn eindtijd
opgeteld.
-
Als
iemand zo raar is om vóór het begin van de startpiepjes weg te
rijden, noemen we dat geen valse start. Diegene is dan
helemaal niet gestart.
|
Voor
videovoorbeelden van goed en fout starten, klik op het
plaatje:
|
TIJDENS
DE RACE:
-
Bij
de 100 m: elke deelnemer blijft in zijn eigen (rechte)
baan.
-
Bij
de overige afstanden: elke deelnemer mag zijn 'ideale lijn'
aanhouden. Je hoeft niet opzij te gaan voor snellere
rijders, maar verder mag je natuurlijk niet iemand met opzet
hinderen.
-
Degene
die inhaalt moet minstens één wieldiameter afstand houden. Als
je ingehaald wordt, mag je niet plotseling van je
lijn afwijken.
-
Bij
de 5 km en 10 km mag een begeleider mee tijdens de wedstrijd,
lopend of op de fiets (géén eenwieler), om te helpen
met opstappen etc. De begeleider mag niet in de weg rijden/lopen
voor andere deelnemers, en ook niet vóór de begeleide
deelnemer. Dus erachter of ernaast.
VALLEN
EN GEHINDERD WORDEN:
.
Bij
de 100 m race:
-
Vallen
betekent automatisch diskwalificatie. Je moet bovendien zorgen
dat je andere deelnemers niet in de weg zit.
-
Als
een deelnemer ernstig gehinderd wordt door een andere deelnemer
(ter beoordeling aan de wedstrijdleiding), mag de gehinderde
deelnemer de race overdoen. De gehinderde deelnemer (of zijn
ouder/coach) moet hier
zelf om verzoeken, en wel meteen. Als een deelnemer deze keuze
maakt en het verzoek wordt ingewilligd, dan vervalt het
eerste resultaat, ook als de tweede race een slechter
resultaat zou opleveren.
Bij
de 800 m, 5 km en 10 km races:
-
Als
je valt, mag je opnieuw opstappen op de plek waar je eenwieler
tot stilstand komt, en de race vervolgen.
-
Dit
geldt ook als je valt door toedoen van een andere rijder. Zolang
er geen opzet in het spel is, wordt dit beschouwd als
"horend bij de race".
FINISH:
-
Finishtijd
is als de voorkant van je band de finishlijn passeert.
-
Je
moet rijdend over de finish komen. Dat betekent dat je
lichaam of kleding de grond pas mag raken na de finishlijn, en dat je
eenwieler niet tot stilstand mag komen voor die geheel over de
finishlijn is.
-
Als
je hier niet aan voldoet en vlak voor de finish of op de
finishlijn valt, moet je een stukje terug, voor de finish opnieuw
opstappen en de finish alsnog correct rijdend passeren. Anders ben je niet
gefinisht. Dit geldt niet voor de 100 m race, daar betekent een val
immers sowieso diskwalificatie.
-
Tijdlimiet
5 km: 45 minuten.
-
Tijdlimiet
10 km: 60 minuten.
.
LANGZAAM-"RACE"
(10 m):
.
De
bedoeling van de "langzaam-race" is om zo langzaam
mogelijk tien meter te rijden in een steeds doorgaande
voorwaartse beweging. Dit is een
individuele wedstrijd 'tegen de stopwatch'. Elke rijder krijgt
twee pogingen, beste poging telt. De tweede poging mag naar
keuze meteen na de eerste, of later.
.
STARTEN:
-
Je
start stilstaand. Je bent tevoren al opgestapt en mag
steunen op een dranghek, paal, ander persoon etc.
-
Je
start een stukje achter de startlijn, en krijgt een
signaaltje dat je mag gaan.
-
Op
het moment dat de onderkant van je band de startlijn
passeert wordt dit door een lichtstraal gedetecteerd, en
begint de elektronische tijdmeting.
TIJDENS
DE RACE:
-
Je
rijdt op een rechte baan van 30 cm breed waar je binnen moet blijven.
-
Je
moet voortdurend vooruit blijven rijden.
-
Je
mag niet stil komen te staan (ook niet heel even!), en ook niet
achteruitrijden.
-
Je
mag niet hoppen of springen.
-
Je
mag je wiel niet meer dan 45 graden linksom of rechtsom draaien
ten opzichte van de lengterichting van de baan. Er staan
hulplijnen op de baan getekend om dit aan te geven.
-
Afstappen
of vallen betekent dat de poging mislukt is.
FINISH:
-
Finishtijd
is als de onderkant van je band de finishlijn passeert,
dit wordt door een lichtstraal gedetecteerd.
-
Je
moet rijdend over de finish komen. Dat betekent dat je
voeten de grond pas mogen raken na de finishlijn, en dat je
eenwieler niet tot stilstand mag komen voor die geheel over de
finishlijn is.
|
Voor
videovoorbeelden van sommige regels klik op het plaatje:
|
.
SLALOM-PARCOURS:
.
Let
op: dit jaar is het slalomparcours niet het officiële IUF
parcours. Waarom niet?
-
Bij
het slalom-parcours rijd je zo snel
mogelijk de juiste route langs tien pylonnen, die zijn neergezet
als in het plaatje. De route is met pijlen op de grond
aangegeven, zie foto.
-
Dit
is een individuele wedstrijd 'tegen de stopwatch'.
-
De
tijd wordt in principe elektronisch opgenomen.
-
Je
start stilstaand bij het startpunt. Je mag tevoren al opgestapt
zijn en steunen op een dranghek, paal, ander persoon etc.
-
Startpositie
is met de voorkant van je band achter de startlijn.
-
Je
krijgt een seintje dat je mag rijden. Je moet dan binnen
drie seconden starten. Je mag je wiel niet achteruit laten
rollen voor je de startlijn passeert. Je start wordt met een
lichtstraal gedetecteerd, en de tijd gaat lopen zodra de
voorkant van je band de startlijn passeert.
-
Je
mag de pylonnen raken en die mogen daarbij ook verschuiven, maar
als er een omvalt telt de poging als mislukt.
-
Als
je de verkeerde 'afslag' neemt mag je terugrijden om alsnog goed
te rijden, maar daarbij loopt de tijd door.
-
Als
je valt of afstapt telt de poging als mislukt.
-
Je
mag bij het omcirkelen van de laatste pylon de finishlijn raken
en zelfs overschrijden. Maar uiteraard stopt de tijd pas als je
de pylon volledig omcirkeld hebt en daarna de finishlijn
passeert.
-
Finishtijd
is als de voorkant van je band de finishlijn passeert. Dit
wordt met een lichtstraal gedetecteerd.
-
Je
moet rijdend over de finish komen. Dat betekent dat je
lichaam of kleding de grond pas mag raken na de finishlijn, en dat je
eenwieler niet tot stilstand mag komen voor die geheel over de
finishlijn is.
-
Elke
rijder krijgt twee pogingen, beste poging telt. De tweede poging
mag naar keuze meteen na de eerste, of later.
-
Als
je pylonnen hebt verplaatst tijdens je race, zet je die dan
daarna even terug?
|
Voor
videovoorbeelden van sommige regels klik op het plaatje:
|
|
.
.
.
|
Het slalom-parcours voor
NKE 2015
|
Deelnemer
aan slalom-parcours, NKE 2011 |
Samenvatting
/ overzicht van een aantal van bovengenoemde regels:
.
|
100 m |
800 m |
5 km |
10 km |
IUF Slalom |
10 m langzaam |
Samenstelling
startgroepen
|
3 tot 4 rijders uit 1
leeftijdsgroep |
maximaal 6 rijders uit 1 leeftijdsgroep |
massastart alle
leeftijdsgroepen samen |
individueel tegen de
stopwatch |
Aantal pogingen
|
een |
twee |
Eerste
valse start
|
herstart |
geen herstart, 10
strafseconden |
herstart (zelfde
poging) |
Tweede
(persoonlijke) valse start
|
diskwalificatie |
niet van toepassing |
poging telt als mislukt |
Begeleider mee
|
nee |
toegestaan, achter of
naast deelnemer |
nee |
Vallen tijdens de race
|
diskwalificatie |
opnieuw opstappen waar
de eenwieler tot stilstand is gekomen |
diskwalificatie |
Vallend
over de finish
|
diskwalificatie |
terug en alsnog over
finish rijden |
diskwalificatie |
Startpositie |
voorkant band achter
startlijn |
onderkant band achter
lijn |
Finishpositie |
voorkant band
boven finishlijn |
onderkant band op
lijn |
Tijdlimiet |
niet van toepassing |
45 minuten |
60 minuten |
niet van toepassing |
.
UITSLAGEN,
PROTESTEN EN WAARDERING:
-
Bij
de 100 m, 800 m, 5 km, 10 km en slalom-parcours gaat het om de snelste
tijd.
-
Bij
de langzaam-race over 10 meter gaat het juist om de langzaamste
tijd.
-
Voor
alle wedstrijden geldt: indien deelnemers in dezelfde
leeftijdsgroep toevallig precies dezelfde tijd hebben, dan komt de jongste hoger in de
ranglijst.
-
In de loop van de dag worden voorlopige uitslagen
gepubliceerd (op papier).
Zie je
iets dat niet
klopt, meld dat dan zo snel mogelijk bij het Informatiepunt
zodat het gecontroleerd kan worden.
-
Per
wedstrijd/leeftijdsgroep zijn er medailles voor de plaatsen 1, 2 en 3.
-
Per
wedstrijd/leeftijdsgroep is er voor de beste Nederlander een
speciale trofee, en de titel "Nederlands
Kampioen". Deze titels worden ook op de certificaten
vermeld. (Wat is een "Nederlander"? Zie Wie
kan er deelnemen, bovenaan deze pagina.)
-
Elke
deelnemer krijgt achteraf, per email, een certificaat met
zijn behaalde resultaten.
LOCATIE-REGELS:
Auto's
kun je parkeren op het parkeerterrein van Wheelerplanet.
Het
is niet toegestaan om met een auto
het
wedstrijdterrein op te
gaan, behalve voor ons als NKE-organisatie (o.a. voor
tijdwaarneming) en voor Circus-Expert (eenwielerwinkel). Eventuele uitzonderingen hierop moeten
ruim tevoren met de NKE-organisatie worden overlegd,
zodat dit vooraf met
Wheelerplanet
kan worden
afgestemd. |
|
|
Graag
geen eenwielers in het gebouw (behalve tussen 9 en 10
uur, voor wiel/crank controle), en op de twee aangrenzende
terrassen. We richten twee "parkeerterreinen"
in waar je je eenwieler kunt laten. Deze geven we met
borden aan. |
. |
|
Commerciële aktiviteiten,
zoals het verkopen van spullen, zijn op
het terrein niet toegestaan, behalve na
voorafgaand overleg met (en toestemming van) de
NKE-organisatie. |
|
|
In het restaurant is het een en ander te koop aan eten en
drinken: koffie, thee, tosti's, frisdrank, snacks etc.
Natuurlijk mag je daarom in het gebouw en op het aangrenzende terras geen eigen eten en drinken gebruiken. |
|
|
.
Tenslotte:
-
Bij
twijfel beslist de wedstrijdleiding.
-
Waar in deze regels "rijder", "hij", etc.
staat, is dit als m/v bedoeld.
-
Als je denkt dat dit veel regels zijn, kijk dan eens bij de Internationale
Eenwieler Federatie.
-
De
NKE-organisatie aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade of
letsel.
|
|
|