Programma

Locatie

Regels

Aanmelden

Nieuws

Voorbije NKE's

Eenwieleren?

Forum

Contact

 

Hieronder staan de regels voor het NKE 2015

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor 
de NKE Nieuwsalert!

.WIE KAN ER DEELNEMEN

.

Deelname aan het Nederlands Kampioenschap Eenwieleren staat open voor iedereen die kan eenwieleren. 

 

Omdat het een "open" kampioenschap is, zijn ook deelnemers uit het buitenland welkom. Zij strijden gewoon samen met de Nederlanders om de hoogste plaatsen en de bijbehorende medailles. Alleen voor Nederlanders is er nog een extra eer te behalen: de beste Nederlander in elke wedstrijd/leeftijdsgroep krijgt de titel Nederlands Kampioen op het betreffende onderdeel, en een bijbehorende trofee. 

 

Onze definitie: Nederlander ben je als je de Nederlandse nationaliteit hebt volgens paspoort of ID-bewijs, en/of in Nederland woont. Als je je als Nederlander aanmeldt en de organisatie twijfelt of je echt Nederlander bent, kan er een bewijs aan je gevraagd worden. 

.

EENWIELER:

.

De 100 m, 800 m en 5 km worden gereden op "standaard eenwielers". We hanteren daarvoor dezelfde normen als de International Unicycling Federation. Er zijn twee klassen, met de namen "20 inch" en "24 inch". Als je 10 jaar of jonger bent, rijd je de 100 m, 800 m en 5 km in principe in de 20 inch-klasse. Maar je mag ook voor de 24-inch klasse kiezen (aanvinken op aanmeldformulier), bijvoorbeeld als je geen 20" eenwieler hebt. Vanaf de leeftijd van 11 jaar heb je geen keus: je komt sowieso uit in de 24 inch-klasse. 
Meer uitleg over 20 inch of 24 inch.

  • De maximale wieldiameter (wiel plus opgepompte band) is 
    (*) voor de 20 inch-klasse 518 mm
    (*) voor de 24 inch-klasse 618 mm
    Voor alle duidelijkheid: de nominale diameter van de band (dus wat er op de zijkant staat) doet er niet toe. Alleen de gemeten diameter is van belang. 

  • De mimimale cranklengte (gemeten van het midden van de wiel-as tot het midden van de trapper-as) is 
    (*) 89 mm voor eenwielers met een wieldiameter tot 418 mm (dit zal op het NKE niet veel voorkomen)
    (*) 100 mm voor eenwielers met een wieldiameter tussen 418 en 518 mm
    (*) 125 mm voor eenwielers met een wieldiameter tussen 518 en 618 mm. 

  • Versnelling niet toegestaan. 

  • Andere aandrijving dan spierkracht niet toegestaan. 

  • Wielmaat en cranklengte worden gecontroleerd! 

 

Voor de andere wedstrijden (slalom-parcours, langzaam-race en 10 km unlimited) zijn de eisen aan de eenwieler:

  • Wielmaat: geen beperking.

  • Cranklengte: geen beperking. 

  • Versnelling: geen beperking. 

  • Andere aandrijving dan spierkracht niet toegestaan. 

LEEFTIJDSGROEPEN: 

.

Er zijn vier leeftijdsgroepen, namelijk: 0-10, 11-13, 14-18, 19+. Alle leeftijdsgroepen zijn gemengd m/v. 

Bij de 10 km worden twee leeftijdsgroepen samengevoegd omdat die anders te weinig deelnemers bevatten. Dit is het volledige overzicht:

.

100 m standaard 0-10 20" 0-13 14-18 19+
800 m standaard 0-10 20" 0-13 14-18 19+
5 km standaard 0-10 20" 0-13 14-18 19+
10 km unlimited 0-13 14-18 19+
IUF slalom 0-10 11-13 14-18 19+
10 m langzaam 0-10 11-13 14-18 19+

.

Bij de drie wedstrijden op "standaard" eenwielers gelden wielmaat en cranklengte voor de 24 inch-klasse, alleen in de leeftijdsgroep 0-10 geldt de 20 inch-klasse. Deelnemers van 10 jaar of jonger met een groter wiel rijden mee in de leeftijdsgroep 0-13 (mits daarvoor aangemeld)

.

BESCHERMING: 

  • Bij alle wedstrijdonderdelen behalve de langzaam-race zijn schoenen met dichte bovenkant, kniebeschermers en handschoenen die de handpalm met dik materiaal (zoals leer) bedekken, of polsbeschermers verplicht. Bij langzaam-race is geen bescherming verplicht. 

  • Een fiets- of skatehelm (of sterker) is verplicht bij 10 km unlimited, en wordt aanbevolen bij de overige onderdelen behalve de langzaam-race. 

  • Elleboogbeschermers worden aanbevolen bij alle onderdelen behalve langzaam-race. 

Samenvatting: 

  knie hand/pols elleboog dichte schoenen helm
100 m standaard
800 m standaard
5 km standaard
10 km unlimited
slalom
10 m langzaam

= Verplicht; = Advies; = Vrij

.

.

AFSTANDSRACES (100 m, 800 m, 5 km, 10 km): 

.

ROUTE: 

  • Alle startlocaties worden aangegeven op deze plattegrond

  • De 100 m wordt verreden als een rechte lijn van start tot finish. 

  • De 800 m bestaat uit bijna twee rondjes over een baan van ruim 400 meter.

  • De 5 km en 10 km worden binnenkort gepubliceerd. 

STARTEN (voor videovoorbeelden van sommige regels klik hier): 

  • Je mag tevoren al opgestapt zijn en steunen op een dranghek, paal, ander persoon etc. 

  • Voorkant van de band moet achter de startlijn zijn

  • Bij de 100 m en 800 m wordt gestart in heats van 3 tot 4 rijders respectievelijk maximaal 6 rijders, in principe van dezelfde leeftijdsgroep, en zo goed mogelijk per verwachte snelheid gegroepeerd. 

  • Bij de 5 km en 10 km starten alle leeftijdsgroepen tegelijk in een grote massastart. De snelste rijders mogen hierbij vooraan starten, zo nodig ter beoordeling van de wedstrijdleiding. 

  • Er wordt gestart op startpiepjes, zes stuks met een tussenruimte van n seconde. Het juiste (vroegste) moment om te starten is (het begin van) het zesde piepje. Om dit beter herkenbaar te maken klinkt het hoger dan de eerste vijf piepjes. Geluidsvoorbeeld normale start (mp3).

  • Je start stilstaand, geen rollende start. Dus je wiel mag pas vooruit rollen na het laatste startpiepje, anders geldt het als valse start. (Je lichaam en eenwielerframe mogen wel al voorover gaan hellen vr de start.)

  • Mocht de start worden afgebroken dan klinkt een lage toon. Geluidsvoorbeeld afgebroken start (mp3).

  • Een eventuele valse start wordt electronisch geconstateerd (met een lichtstraal). Bij een valse start op de 100 m of 800 m worden de rijders teruggeroepen door een lage toon. Geluidsvoorbeeld valse start (mp3). Daarna wordt overnieuw gestart. 

  • Wie bij de 100 m of 800 m twee keer een valse start veroorzaakt (ter beoordeling van de officials ter plaatse) wordt voor dat onderdeel gediskwalificeerd en mag daarvoor niet meer starten.

  • Ook bij de 5 km en 10 km wordt een eventuele valse start electronisch geconstateerd, en er klinkt ook een lage toon, maar bij deze wedstrijden wordt niet overnieuw gestart. Wie vals start (ter beoordeling van de officials ter plaatse) krijgt een straftijd van 10 seconden bij zijn eindtijd opgeteld. 

  • Als iemand zo raar is om vr het begin van de startpiepjes weg te rijden, noemen we dat geen valse start. Diegene is dan helemaal niet gestart. 

 

Voor videovoorbeelden van goed en fout starten, klik op het plaatje:

TIJDENS DE RACE: 

  • Bij de 100 m: elke deelnemer blijft in zijn eigen (rechte) baan. 

  • Bij de overige afstanden: elke deelnemer mag zijn 'ideale lijn' aanhouden. Je hoeft niet opzij te gaan voor snellere rijders, maar verder mag je natuurlijk niet iemand met opzet hinderen. 

  • Degene die inhaalt moet minstens n wieldiameter afstand houden. Als je ingehaald wordt, mag je niet plotseling van je lijn afwijken. 

  • Bij de 5 km en 10 km mag een begeleider mee tijdens de wedstrijd, lopend of op de fiets (gn eenwieler), om te helpen met opstappen etc. De begeleider mag niet in de weg rijden/lopen voor andere deelnemers, en ook niet vr de begeleide deelnemer. Dus erachter of ernaast.

VALLEN EN GEHINDERD WORDEN: 

.

Bij de 100 m race:

  • Vallen betekent automatisch diskwalificatie. Je moet bovendien zorgen dat je andere deelnemers niet in de weg zit. 

  • Als een deelnemer ernstig gehinderd wordt door een andere deelnemer (ter beoordeling aan de wedstrijdleiding), mag de gehinderde deelnemer de race overdoen. De gehinderde deelnemer (of zijn ouder/coach) moet hier zelf om verzoeken, en wel meteen. Als een deelnemer deze keuze maakt en het verzoek wordt ingewilligd, dan vervalt het eerste resultaat, ook als de tweede race een slechter resultaat zou opleveren. 

Bij de 800 m, 5 km en 10 km races: 

  • Als je valt, mag je opnieuw opstappen op de plek waar je eenwieler tot stilstand komt, en de race vervolgen. 

  • Dit geldt ook als je valt door toedoen van een andere rijder. Zolang er geen opzet in het spel is, wordt dit beschouwd als "horend bij de race". 

FINISH: 

  • Finishtijd is als de voorkant van je band de finishlijn passeert. 

  • Je moet rijdend over de finish komen. Dat betekent dat je lichaam of kleding de grond pas mag raken na de finishlijn, en dat je eenwieler niet tot stilstand mag komen voor die geheel over de finishlijn is.

  • Als je hier niet aan voldoet en vlak voor de finish of op de finishlijn valt, moet je een stukje terug, voor de finish opnieuw opstappen en de finish alsnog correct rijdend passeren. Anders ben je niet gefinisht. Dit geldt niet voor de 100 m race, daar betekent een val immers sowieso diskwalificatie. 

  • Tijdlimiet 5 km: 45 minuten. 

  • Tijdlimiet 10 km: 60 minuten

.

LANGZAAM-"RACE" (10 m): 

.

De bedoeling van de "langzaam-race" is om zo langzaam mogelijk tien meter te rijden in een steeds doorgaande voorwaartse beweging. Dit is een individuele wedstrijd 'tegen de stopwatch'. Elke rijder krijgt twee pogingen, beste poging telt. De tweede poging mag naar keuze meteen na de eerste, of later. 

 

.

STARTEN:

  • Je start stilstaand. Je bent tevoren al opgestapt en mag steunen op een dranghek, paal, ander persoon etc. 

  • Je start een stukje achter de startlijn, en krijgt een signaaltje dat je mag gaan.

  • Op het moment dat de onderkant van je band de startlijn passeert wordt dit door een lichtstraal gedetecteerd, en begint de elektronische tijdmeting.

TIJDENS DE RACE:

  • Je rijdt op een rechte baan van 30 cm breed waar je binnen moet blijven.

  • Je moet voortdurend vooruit blijven rijden. 

  • Je mag niet stil komen te staan (ook niet heel even!), en ook niet achteruitrijden.

  • Je mag niet hoppen of springen.

  • Je mag je wiel niet meer dan 45 graden linksom of rechtsom draaien ten opzichte van de lengterichting van de baan. Er staan hulplijnen op de baan getekend om dit aan te geven. 

  • Afstappen of vallen betekent dat de poging mislukt is.

FINISH: 

  • Finishtijd is als de onderkant van je band de finishlijn passeert, dit wordt door een lichtstraal gedetecteerd. 

  • Je moet rijdend over de finish komen. Dat betekent dat je voeten de grond pas mogen raken na de finishlijn, en dat je eenwieler niet tot stilstand mag komen voor die geheel over de finishlijn is.

 

Voor videovoorbeelden van sommige regels klik op het plaatje:

 .

SLALOM-PARCOURS:

.

Let op: dit jaar is het slalomparcours niet het officile IUF parcours. Waarom niet?

 

  • Bij het slalom-parcours rijd je zo snel mogelijk de juiste route langs tien pylonnen, die zijn neergezet als in het plaatje. De route is met pijlen op de grond aangegeven, zie foto.

  • Dit is een individuele wedstrijd 'tegen de stopwatch'.

  • De tijd wordt in principe elektronisch opgenomen. 

  • Je start stilstaand bij het startpunt. Je mag tevoren al opgestapt zijn en steunen op een dranghek, paal, ander persoon etc. 

  • Startpositie is met de voorkant van je band achter de startlijn. 

  • Je krijgt een seintje dat je mag rijden. Je moet dan binnen drie seconden starten. Je mag je wiel niet achteruit laten rollen voor je de startlijn passeert. Je start wordt met een lichtstraal gedetecteerd, en de tijd gaat lopen zodra de voorkant van je band de startlijn passeert. 

  • Je mag de pylonnen raken en die mogen daarbij ook verschuiven, maar als er een omvalt telt de poging als mislukt. 

  • Als je de verkeerde 'afslag' neemt mag je terugrijden om alsnog goed te rijden, maar daarbij loopt de tijd door. 

  • Als je valt of afstapt telt de poging als mislukt. 

  • Je mag bij het omcirkelen van de laatste pylon de finishlijn raken en zelfs overschrijden. Maar uiteraard stopt de tijd pas als je de pylon volledig omcirkeld hebt en daarna de finishlijn passeert.

  • Finishtijd is als de voorkant van je band de finishlijn passeert. Dit wordt met een lichtstraal gedetecteerd. 

  • Je moet rijdend over de finish komen. Dat betekent dat je lichaam of kleding de grond pas mag raken na de finishlijn, en dat je eenwieler niet tot stilstand mag komen voor die geheel over de finishlijn is.

  • Elke rijder krijgt twee pogingen, beste poging telt. De tweede poging mag naar keuze meteen na de eerste, of later. 

  • Als je pylonnen hebt verplaatst tijdens je race, zet je die dan daarna even terug?

 

Voor videovoorbeelden van sommige regels klik op het plaatje:

.

.

.

Het slalom-parcours voor NKE 2015

Deelnemer aan slalom-parcours, NKE 2011 

 

Samenvatting / overzicht van een aantal van bovengenoemde regels: 

.

 

100 m

800 m

5 km

10 km

IUF Slalom

10 m langzaam

Samenstelling startgroepen

3 tot 4 rijders uit 1 leeftijdsgroep

maximaal 6 rijders uit 1 leeftijdsgroep

massastart alle leeftijdsgroepen samen

individueel tegen de stopwatch

Aantal pogingen

een 

twee

Eerste valse start

herstart

geen herstart, 10 strafseconden

herstart (zelfde poging)

Tweede (persoonlijke) valse start

diskwalificatie

niet van toepassing

poging telt als mislukt

Begeleider mee

nee

toegestaan, achter of naast deelnemer

nee

Vallen tijdens de race

diskwalificatie

opnieuw opstappen waar de eenwieler tot stilstand is gekomen

diskwalificatie

Vallend over de finish

diskwalificatie

terug en alsnog over finish rijden

diskwalificatie

Startpositie

voorkant band achter startlijn

onderkant band achter lijn

Finishpositie

voorkant band boven finishlijn

onderkant band op lijn

Tijdlimiet

niet van toepassing

45 minuten

60 minuten

niet van toepassing

.

UITSLAGEN, PROTESTEN EN WAARDERING: 

  • Bij de 100 m, 800 m, 5 km, 10 km en slalom-parcours gaat het om de snelste tijd. 

  • Bij de langzaam-race over 10 meter gaat het juist om de langzaamste tijd. 

  • Voor alle wedstrijden geldt: indien deelnemers in dezelfde leeftijdsgroep toevallig precies dezelfde tijd hebben, dan komt de jongste hoger in de ranglijst. 

  • In de loop van de dag worden voorlopige uitslagen gepubliceerd (op papier). Zie je iets dat niet klopt, meld dat dan zo snel mogelijk bij het Informatiepunt zodat het gecontroleerd kan worden. 

  • Per wedstrijd/leeftijdsgroep zijn er medailles voor de plaatsen 1, 2 en 3. 

  • Per wedstrijd/leeftijdsgroep is er voor de beste Nederlander een speciale trofee, en de titel "Nederlands Kampioen". Deze titels worden ook op de certificaten vermeld. (Wat is een "Nederlander"? Zie Wie kan er deelnemen, bovenaan deze pagina.)

  • Elke deelnemer krijgt achteraf, per email, een certificaat met zijn behaalde resultaten.

 

LOCATIE-REGELS:

Auto's kun je parkeren op het parkeerterrein van Wheelerplanet. Het is niet toegestaan om met een auto het wedstrijdterrein op te gaan, behalve voor ons als NKE-organisatie (o.a. voor tijdwaarneming) en voor Circus-Expert (eenwielerwinkel). Eventuele uitzonderingen hierop moeten ruim tevoren met de NKE-organisatie worden overlegd, zodat dit vooraf met Wheelerplanet kan worden afgestemd. 
Graag geen eenwielers in het gebouw (behalve tussen 9 en 10 uur, voor wiel/crank controle), en op de twee aangrenzende terrassen. We richten twee "parkeerterreinen" in waar je je eenwieler kunt laten. Deze geven we met borden aan.  .   
Commercile aktiviteiten, zoals het verkopen van spullen, zijn op het terrein niet toegestaan, behalve na voorafgaand overleg met (en toestemming van) de NKE-organisatie. 
In het restaurant is het een en ander te koop aan eten en drinken: koffie, thee, tosti's, frisdrank, snacks etc. 
Natuurlijk mag je daarom in het gebouw en op het aangrenzende terras geen eigen eten en drinken gebruiken. 

 

 .

Tenslotte:

  • Bij twijfel beslist de wedstrijdleiding.

  • Waar in deze regels "rijder", "hij", etc. staat, is dit als m/v bedoeld.

  • Als je denkt dat dit veel regels zijn, kijk dan eens bij de Internationale Eenwieler Federatie.

  • De NKE-organisatie aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade of letsel.