Tips voor beginners

This page in English  


Is eenwieleren leuk?
Is eenwieleren moeilijk?
Waar koop je een eenwieler?
Waar moet je op letten als je een eenwieler koopt?
Hoe leer je rijden op een eenwieler?
Meer informatie en links

 

Is eenwieleren leuk?

Eenwieleren is een van de leukste hobby's die er zijn. Het is een fantastisch gevoel als je voor het eerst los rijdt. En dat is nog maar het begin. Je kan allemaal trucjes leren, je kan lange afstanden gaan rijden, of over onverharde paden, of over boomstammen, of op een picknicktafel springen, en er weer af. Je kan er eventueel bij gaan jongleren. Het is een hobby met eindeloze mogelijkheden, je kan er je hele leven mee toe!

Naar boven

Is eenwieleren moeilijk?

Dit is een goedbewaard geheim: eenwieleren is niet moeilijk. Als je het voor het eerst probeert denk je waarschijnlijk dat je het nooit zult kunnen. Maar waarom kunnen al die anderen het dan wel? OK, het kost je de nodige tijd maar iedereen met normale benen kan het leren. Als je kunt lopen kun je ook leren eenwieleren. Je hoeft er niet eens echt moeite voor te doen, alleen maar tijd in te steken. Dan leert je lichaam het vanzelf. Als je het eenmaal goed kunt is het net zo gemakkelijk als gewoon fietsen op een tweewieler (door sommige eenwieleraars genoemd een eenwieler met oefenwiel, of een gehandicapten-fiets).

Oh en je bent nooit te jong of te oud om te beginnen met eenwieleren. De jongste persoon die kon eenwieleren (voor zover bekend) was 18 maanden oud, de oudste was 92 toen hij leerde rijden! Zie ook Hoe leer je rijden op een eenwieler? (verderop op deze pagina).

Naar boven

Waar koop je een eenwieler?

==>> In Nederland:

Bij sommige "gewone" fietsenwinkels, maar je moet wel zoeken, want de meeste houden het bij tweewielers. Anders bij een circus-winkel, of vaak ook in een vlieger-winkel! Voorbeelden:

http://www.eenwieler.nl/ in Rotterdam; grote selectie en scherpe prijzen.

http://www.luchtwerk.nl/ in Rotterdam. Beperkte selectie; je kan beter op hun eenwielersite kijken (regel hierboven).

http://www.circuswinkel.nl/ in Nijmegen; vrij grote selectie.

http://www.covanbeek.nl/ in Utrecht.

http://www.juggle-store.com/ in Amsterdam.

http://www.vliegerop.nl/ in Den Haag.

http://www.monnikendam.nl/ in Gouda.

http://www.show-bizcentre.com/1nl/ in Krimpen a/d IJssel.

http://www.vliegershop.nl/ in Leiden.

http://www.vliegeruit.com/ in Maastricht.

http://www.cycle-shop.nl in Groningen.

Sommige van bovenstaande winkels doen ook aan postorderen.

Bij de Semcycle-fabriek in Maarssen bij Utrecht, www.semcycle.nl. Je kunt Semcycle bereiken op 0346-570563 of 06-55160434

==>> Via internet:

https://www.unicycle.co.uk/ in Engeland. Bestellen via de website; enorme keuze in allerlei prijsklassen. Koop niet het merk Savage, die zijn echt slecht (maar die raden ze daar ook af). Er komen wel vrij hoge verzendkosten bij (naar Nederland), en bovendien invoerrechten. 

www.municycle.com in Duitsland. Bestellen via de website; grote keuze. Verzendkosten naar Nederland kunnen wel oplopen, maar je betaalt geen invoerrechten.

www.unicycle.com in Amerika. Enorme keus maar erg hoge verzendkosten naar Europa, en bovendien invoerrechten. Komt daarom alleen in aanmerking als het artikel alleen daar verkrijgbaar is. 

Tweedehands via internet, bijvoorbeeld www.marktplaats.nl of www.ebay.com (hebben vaak ook nieuwe, trouwens). Moeilijk om te zien of iets goed is of niet. 

Naar boven

Waar moet je op letten als je een beginners-eenwieler koopt

Dit hoofdstukje gaat er van uit dat je een eenwieler voor beginners wilt kopen. Aan eenwielers voor gevorderden worden specifieke eisen gesteld, afhankelijk van wat je ermee wilt doen (zoals MUni, trials of touren). Niet alles van wat hier staat is dan van toepassing.

Grootte: de grootte van een eenwieler wordt afgemeten aan de diameter van het wiel. De meest voorkomende maten zijn 20" en 24". Voor iedereen vanaf een jaar of zes (ook volwassenen) is een 20" wiel geschikt. Vanaf een jaar of twaalf kan je ook goed overweg met een 24" wiel. Een 20" wiel is gemakkelijker om te leren (hier staat het bewijs), en voor trucjes, maar met een 24" kun je sneller rijden (als je het eenmaal kunt).

De zithoogte is qua keuze van eenwieler secondair, want die is eenvoudig aan te passen met (de keuze van) de lengte van de zadelpen, en uiteraard de hoogteverstelling daarvan. In geval van twijfel: koop een langere zadelpen en kort hem indien nodig een beetje in; dat kan met een ijzerzaag en een vijl, of met een pijpsnijder, of eventueel bij de fietsenmaker. De zithoogte voor een eenwieler is goed als het been losjes gestrekt is met de hak op het pedaal in de onderste stand.

Lagerbevestiging: een zogenaamd "lollipop" frame is niet goed want dat scheurt vaak na een tijdje uit. De onderkant van een lollipop frame ziet er uit als een lolly: een rondje aan het eind van een staaf. Goed is als het frame eindigt in een halve boog, en daartegenaan geschroefd een andere halve boog. Het lager zit daartussen geklemd.

De uiteinden van de as moeten vierkant zijn zodat de cranks (de stangen van de as naar het pedaal) daarop passen met een vierkant gat. Dat heet een "spieloos trapstel". Ouderwetse eenwielers hebben soms nog een bevestiging met een kotterpen (spie), dat is een slecht systeem want het gaat op den duur lubberen. En je veters of broek blijven eraan hangen. Anderzijds is er ook een nóg beter systeem met getande profielen op as en crank, dit heet in het Engels "splined", maar dat is nogal duur en voor een beginner niet nodig. Ook zijn de splines niet gestandaardiseerd en heb je minder keus in crank-lengte. 

Zadel: koop er niet een van het merk Savage, die zijn bijzonder oncomfortabel. Een zadel moet niet te zacht zijn, en metalen bumpers zijn vaak een slecht teken. Viscount is goede waar voor het geld maar er zijn meer goede.

Cranklengte (te meten van midden asgat tot midden pedaalgat): voor een 20" wiel is ca 125 mm een goede maat voor beginners. Voor een 24" wiel is 150 mm beter (voor beginners).

Pedalen: geen uitstekende metalen delen ivm zaalgebruik, is voor de meeste beginners-eenwielers in orde. 

Oh en let even op het ventiel, soms is het een afwijkend type, en heb je een (goedkoop) verloopnippeltje nodig. Voor meer informatie over ventielen klik hier (Engels).

Naar boven

Hoe leer je rijden op een eenwieler?

Leren eenwieleren is vooral een kwestie van oefenen. In het kort komt het hier op neer:

  •  Gebruik een vlakke vloer en zoek een steun (wandrek, paal, ander persoon).

  •  Stap op.

  •  Wieg heen en weer met de cranks ongeveer horizontaal.

  •  Leun naar voren en maak eerst halve slagen, daarna hele slagen.

  •  Rij ononderbroken vooruit, houd een steun vast.

  •  Rij ononderbroken vooruit zonder steun.

Dit staat uitgebreider beschreven in het "boekje" Leren Eenwieleren (pdf), dat je gratis kunt downloaden (bedankt Andrew Carter uit Australië voor het schrijven van het eerste concept!).

Hoe lang duurt het ongeveer om te leren eenwieleren? Dat kun je hier uitvinden. 

Naar boven

Meer informatie en links

Je moet niet alles geloven wat ik zeg. Op internet vind je nog veel meer informatie:

Via het forum "rec.sport.unicycling" op www.unicyclist.com/forums. De voertaal in het belangrijkste forum is Engels maar op de site is ook een Duitstalig forum "discussiegroep". Je kan er vragen stellen, ervaringen delen en heel veel leren, zowel voor beginners als voor (ver-)gevorderden. Het kan zomaar gebeuren dat een wereldkampioen jouw vraag beantwoordt. 

In de (Usenet) nieuwsgroep rec.sport.unicycling. Nieuwsgroepen worden ook wel discussiegroepen genoemd. Alweer: voertaal is Engels. Als het goed werkt staat in de nieuwsgroep hetzelfde als in het forum. De nieuwsgroep is geschikter als je een inbel-verbinding met internet hebt want je hoeft niet permanent on-line te zijn om te lezen of te schrijven. 

Op mijn website www.xs4all.nl/~klaasbil en klik dan op het plaatje met de eenwielers. O wacht even - je bent al hier :-)

Op de website http://www.eenwielersite.net/ van een Nederlandse eenwieler-enthousiast. Alles in het Nederlands, maar niet alles wat daar staat klopt naar mijn idee.

Naar boven

 

Terug naar Alles over eenwieleren