WIE
KUNNEN DEELNEMEN:
.
Deelname
aan het Nederlands Kampioenschap Eenwieleren staat open voor
iedereen die kan eenwieleren.
Omdat
het een "open" kampioenschap is, zijn ook deelnemers
uit het buitenland welkom. Zij strijden gewoon samen met de
Nederlanders om de hoogste plaatsen en de bijbehorende
medailles. Alleen voor Nederlanders is er nog een extra eer te
behalen: de
beste Nederlander in elke wedstrijd/leeftijdsgroep krijgt de
titel Nederlands Kampioen op het betreffende onderdeel, en een
bijbehorende trofee.
Onze
definitie: Nederlander ben je als je de Nederlandse
nationaliteit hebt volgens paspoort of ID-bewijs, en/of in
Nederland woont. Als je je als Nederlander aanmeldt en de
organisatie twijfelt of je echt Nederlander bent, kan er een
bewijs aan je gevraagd worden.
.
EENWIELER:
.
De
100 m, 800 m en 5 km worden gereden op "standaard
eenwielers". Met ingang van het NKE 2014 hanteren we
dezelfde normen als de International Unicycling Federation. Er
zijn twee klassen, met de namen "20 inch" en "24
inch". Als je 10 jaar of jonger bent, mag
je bij aanmelding kiezen in welke klasse je de 100 m, 800 m en 5
km wilt rijden. Vanaf de leeftijd van 11 jaar heb je geen keus:
je komt sowieso uit in de 24 inch-klasse.
-
De
maximale wieldiameter (wiel plus band) is
(*) voor de 20
inch-klasse 518 mm
(*) voor de 24 inch-klasse 618 mm
Voor alle duidelijkheid: de nominale diameter van de band
(dus wat er op de zijkant staat) doet er niet toe. Alleen
de gemeten diameter is van belang.
-
De
mimimale cranklengte (gemeten van het midden van de wiel-as
tot het midden van de trapper-as) is
(*) 89 mm voor eenwielers met een wieldiameter tot 418 mm
(dit zal op het NKE niet veel voorkomen)
(*) 100 mm voor eenwielers met een wieldiameter tussen 418
en 518 mm
(*) 125 mm voor eenwielers met een wieldiameter tussen 518
en 618 mm.
-
Versnelling
niet toegestaan.
-
Andere
aandrijving dan spierkracht niet toegestaan.
-
Wielmaat
en cranklengte worden gecontroleerd!
Voor
de andere wedstrijden (slalom-parcours, langzaam-race en 10 km
unlimited) zijn de eisen aan de eenwieler:
-
Wielmaat:
geen beperking.
-
Cranklengte:
geen beperking.
-
Versnelling:
geen beperking.
-
Andere
aandrijving dan spierkracht niet toegestaan.
LEEFTIJDSGROEPEN:
.
Er
zijn vijf leeftijdsgroepen, namelijk: 0-10, 11-12,
13-14,
15-26,
27+.
Bij
de 10 km en bij de langzaam-race worden sommige leeftijdsgroepen
samengevoegd omdat die anders te weinig deelnemers bevatten. Dit
is het volledige overzicht:
100 m
standaard |
0-10
20" |
0-12 |
13-14 |
15-26 |
27+ |
800 m
standaard |
0-10
20" |
0-12 |
13-14 |
15-26 |
27+ |
5 km
standaard |
0-10
20" |
0-12 |
13-14 |
15-26 |
27+ |
10 km
unlimited |
0-12 |
13-14 |
15+ |
IUF
slalom |
0-10 |
11-12 |
13-14 |
15-26 |
27+ |
10 m
langzaam |
0-10 |
11-12 |
13-14 |
15+ |
Bij
de drie wedstrijden op "standaard" eenwielers gelden
wielmaat en cranklengte voor de 24 inch-klasse, alleen in de
leeftijdsgroep 0-10 geldt de 20 inch-klasse. Deelnemers van 10
jaar of jonger met een groter wiel rijden mee in de
leeftijdsgroep 0-12.
.
BESCHERMING:
-
Bij
alle wedstrijdonderdelen behalve de langzaam-race zijn schoenen
met dichte bovenkant, kniebeschermers en handschoenen die de handpalm met dik
materiaal (zoals leer) bedekken, of
polsbeschermers verplicht. Bij langzaam-race is geen
bescherming verplicht.
-
Een
fiets- of
skatehelm (of sterker)
is verplicht bij 10 km unlimited, en wordt aanbevolen
bij de overige onderdelen.
RACES
(100 m, 800 m, 5 km, 10 km):
.
ROUTE:
-
Alle
startlocaties staan aangegeven op deze
plattegrond (pdf).
-
De
100 m wordt verreden als een rechte lijn van start tot
finish.
-
De
800 m bestaat uit ruim twee rondjes over de zogenaamde 400
meter-baan. (Ter verduidelijking: deze asfaltbaan is minder
dan 400 m lang. Als hier in de winter aan de 'buitenkant'
een ijsbaan ligt is de lengte van die ijsbaan 400 meter,
vandaar de naam.)
-
De
5 km gaat over de lange baan én de 400 meter-baan. Vanaf de
start bijna twee rondjes, dus de tweede passage langs de
tijdwaarneming is de finish.
-
De
10 km gaat ook over de lange baan én de 400 m-baan. Vanaf
de start ongeveer 3,5 rondje, dus de vierde passage langs de
tijdwaarneming is de finish.
STARTEN:
-
Je
mag tevoren al opgestapt zijn en steunen op een dranghek,
paal, ander persoon etc.
-
Voorkant
van de band moet achter de startlijn zijn.
-
Bij
de 100 m en 800 m wordt gestart in groepen van 2 tot
ongeveer 6 rijders, in principe van dezelfde leeftijdsgroep, en zo goed
mogelijk per verwachte snelheid gegroepeerd.
-
Bij
de 5 km en 10 km wordt een "getrapte massastart"
gebruikt. Elke leeftijdsgroep heeft daarbij zijn eigen
massastart, met een korte tijd daartussen (in de orde van
een of enkele minuten). De snelste rijders mogen bij deze
massastarts vooraan starten, zo nodig ter beoordeling van de
wedstrijdleiding.
-
Er
wordt gestart op startpiepjes, zes stuks met een
tussenruimte van één seconde. Het juiste moment om te
starten is (het begin van) het zesde piepje. Om dit beter
herkenbaar te maken klinkt het hoger dan de eerste vijf
piepjes. Geluidsvoorbeeld
normale start
(mp3).
-
Je
start stilstaand, geen rollende start. Dus je wiel mag pas
vooruit rollen na het laatste startpiepje, anders geldt het
als valse start. (Je lichaam en eenwielerframe mogen wel al
voorover gaan hellen vóór de start.)
-
Mocht
de start worden afgebroken dan klinkt een lage toon. Geluidsvoorbeeld
afgebroken start (mp3).
-
Een
eventuele valse start wordt electronisch geconstateerd (met
een lichtstraal). Bij een valse start op de 100 m of 800 m
worden de rijders teruggeroepen door een lage toon. Geluidsvoorbeeld
valse start (mp3). Daarna wordt overnieuw gestart.
-
Wie
bij de 100 m of 800 m twee keer een valse start veroorzaakt (ter beoordeling van de officials ter
plaatse) wordt voor dat onderdeel gediskwalificeerd en mag
daarvoor niet meer starten.
-
Ook
bij de 5 km en 10 km wordt een eventuele valse start
electronisch geconstateerd, maar bij deze wedstrijden wordt niet
overnieuw gestart, en er klinkt daarom ook geen lage
toon. Wie vals start (ter beoordeling van de officials ter
plaatse) krijgt een straftijd van 10 seconden bij zijn eindtijd
opgeteld.
-
Als
iemand zo raar is om vóór het begin van de startpiepjes weg te
rijden, noemen we dat geen valse start. Diegene is dan
helemaal niet gestart.
TIJDENS
DE RACE:
-
Bij
de 100 m: elke deelnemer blijft in zijn eigen (rechte)
baan.
-
Bij
de overige afstanden: elke deelnemer mag zijn 'ideale lijn'
aanhouden. Je hoeft niet opzij te gaan voor snellere
rijders, maar verder mag je natuurlijk niet iemand met opzet
hinderen.
-
Degene
die inhaalt moet minstens één wieldiameter afstand houden. Als
je ingehaald wordt, mag je niet plotseling van je
lijn afwijken.
-
Bij
de 5 km en 10 km mag een begeleider mee tijdens de wedstrijd,
lopend of op de fiets (géén eenwieler), om te helpen
met opstappen etc. De begeleider mag niet in de weg rijden/lopen
voor andere deelnemers, en ook niet vóór de begeleide
deelnemer. Dus erachter of ernaast.
VALLEN
EN GEHINDERD WORDEN:
.
Bij
de 100 m race:
-
Vallen
betekent automatisch diskwalificatie. Je moet bovendien zorgen
dat je andere deelnemers niet in de weg zit.
-
Als
een deelnemer ernstig gehinderd wordt door een andere deelnemer
(ter beoordeling aan de wedstrijdleiding), mag de gehinderde
deelnemer de race overdoen. De gehinderde deelnemer (of zijn
ouder/coach) moet hier
zelf om verzoeken, en wel meteen. Als een deelnemer deze keuze
maakt en het verzoek wordt ingewilligd, dan vervalt het
eerste resultaat, ook als de tweede race een slechter
resultaat zou opleveren.
Bij
de 800 m, 5 km en 10 km races:
-
Als
je valt, mag je opnieuw opstappen op de plek waar je eenwieler
tot stilstand komt, en de race vervolgen.
-
Dit
geldt ook als je valt door toedoen van een andere rijder. Zolang
er geen opzet in het spel is, wordt dit beschouwd als
"horend bij de race".
FINISH:
-
Finishtijd
is als de voorkant van je band de finishlijn passeert.
-
Je
moet rijdend over de finish komen. Dat betekent dat je
lichaam of kleding de grond pas mag raken na de finishlijn, en dat je
eenwieler niet tot stilstand mag komen voor die geheel over de
finishlijn is.
-
Als
je hier niet aan voldoet en vlak voor de finish of op de
finishlijn valt, moet je een stukje terug, voor de finish opnieuw
opstappen en de finish alsnog correct rijdend passeren. Anders ben je niet
gefinisht. Dit geldt niet voor de 100 m race, daar betekent een val
immers sowieso diskwalificatie.
-
Tijdlimiet
5 km: 40 minuten.
-
Tijdlimiet
10 km: 65 minuten.
LANGZAAM-"RACE"
(10 m):
.
De
bedoeling van de "langzaam-race" is om zo langzaam
mogelijk tien meter te rijden in een steeds doorgaande
voorwaartse beweging. Net als het slalom-parcours is dit een
individuele wedstrijd 'tegen de stopwatch'. Elke rijder krijgt
twee pogingen, beste poging telt. De tweede poging mag naar
keuze meteen na de eerste, of later.
.
STARTEN:
-
Je
start stilstaand. Je bent tevoren al opgestapt en mag
steunen op een dranghek, paal, ander persoon etc.
-
Onderkant
van de band moet op (of achter) de startlijn zijn.
-
Er
wordt afgeteld "drie twee een go!". Op go! start
de tijd, en moet je meteen vooruit beginnen te rijden. Ook
moet je meteen je starthulp loslaten.
-
Bij
een valse start (hetgeen in dit geval betekent: niet meteen
gestart of niet meteen losgelaten) wordt overnieuw gestart.
Indien dan meteen weer een valse start wordt gemaakt, geldt
die poging als mislukt.
TIJDENS
DE RACE:
-
Je
rijdt op een rechte baan van 30 cm breed waar je binnen moet blijven.
-
Je
moet voortdurend vooruit blijven rijden.
-
Je
mag niet stil komen te staan (ook niet heel even!), en ook niet
achteruitrijden.
-
Je
mag niet hoppen of springen.
-
Je
mag je wiel niet meer dan 45 graden linksom of rechtsom draaien
ten opzichte van de lengterichting van de baan.
-
Afstappen
of vallen betekent dat de poging mislukt is.
FINISH:
-
Finishtijd
is als de onderkant van je band de finishlijn passeert.
-
Je
moet rijdend over de finish komen. Dat betekent dat je
voeten de grond pas mogen raken na de finishlijn, en dat je
eenwieler niet tot stilstand mag komen voor die geheel over de
finishlijn is.
IUF
SLALOM-PARCOURS:
-
Bij
het officiële slalom-parcours volgens de IUF rijd je zo snel
mogelijk de juiste route langs tien pylonnen, die zijn neergezet
als in het plaatje. De route is met pijlen op de grond
aangegeven, zie foto.
-
De
tijd wordt met een stopwatch opgenomen.
-
Je
start stilstaand bij het startpunt. Je mag tevoren al opgestapt
zijn en steunen op een dranghek, paal, ander persoon etc.
-
Startpositie
is met de voorkant van je band achter de startlijn.
-
Je
start op "drie twee een go!". Dus vóór
"go" mag je wiel niet vooruit rollen, je lichaam
en eenwielerframe mogen dan al wel voorover hellen.
-
Je
mag de pylonnen raken en die mogen daarbij ook verschuiven, maar
als er een valt telt de poging als mislukt.
-
Als
je de verkeerde 'afslag' neemt mag je terugrijden om alsnog goed
te rijden, maar daarbij loopt de tijd door.
-
Als
je valt of afstapt telt de poging als mislukt.
-
Je
mag bij het omcirkelen van de laatste pylon de finishlijn raken
en zelfs overschrijden. Maar uiteraard stopt de tijd pas als je
de pylon volledig omcirkeld hebt en daarna de finishlijn
passeert.
-
Finishtijd
is als de voorkant van je band de finishlijn passeert.
-
Je
moet rijdend over de finish komen. Dat betekent dat je
lichaam of kleding de grond pas mag raken na de finishlijn, en dat je
eenwieler niet tot stilstand mag komen voor die geheel over de
finishlijn is.
-
Elke
rijder krijgt twee pogingen, beste poging telt. De tweede poging
mag naar keuze meteen na de eerste, of later.
-
Als
je pylonnen hebt verplaatst tijdens je race, zet je die dan
daarna even terug?
|
|
Het
officiële IUF slalom-parcours |
Deelnemer
aan slalom-parcours, NKE 2011 |
Samenvatting
/ overzicht van een aantal van bovengenoemde regels:
.
|
100 m |
800 m |
5 km |
10 km |
IUF Slalom |
10 m langzaam |
Samenstelling
startgroepen
|
2 tot 6 rijders uit 1
leeftijdsgroep |
massastart per
leeftijdsgroep |
individueel tegen de
stopwatch |
Aantal pogingen
|
een |
twee |
Eerste
valse start
|
herstart |
geen herstart, 10
strafseconden |
herstart |
Tweede valse start
|
diskwalificatie |
niet van toepassing |
poging telt als mislukt |
Begeleider mee
|
nee |
toegestaan, achter of
naast deelnemer |
nee |
Vallen tijdens de race
|
diskwalificatie |
opnieuw opstappen waar
de eenwieler tot stilstand is gekomen |
diskwalificatie |
Vallend
over de finish
|
diskwalificatie |
terug en alsnog over
finish rijden |
diskwalificatie |
Startpositie |
voorkant band achter
startlijn |
onderkant band achter
lijn |
Finishpositie |
voorkant band
boven finishlijn |
onderkant band op
lijn |
Tijdlimiet |
niet van toepassing |
40 minuten |
65 minuten |
niet van toepassing |
.
UITSLAGEN,
PROTESTEN EN WAARDERING:
-
Bij
de 100 m, 800 m, 5 km, 10 km en slalom-parcours gaat het om de snelste
tijd.
-
Bij
de langzaam-race over 10 meter gaat het juist om de langzaamste
tijd.
-
Voor
alle wedstrijden geldt: indien deelnemers in dezelfde
leeftijdsgroep toevallig precies dezelfde tijd hebben, dan komt de jongste hoger in de
ranglijst.
-
We
gaan dit jaar proberen om in de loop van de dag voorlopige
uitslagen te publiceren (op papier). Zie je iets dat niet
klopt, meld dat dan zo snel mogelijk bij het Informatiepunt
zodat het gecontroleerd kan worden.
-
Per
wedstrijd/leeftijdsgroep zijn er medailles voor de plaatsen 1, 2 en 3.
-
Per
wedstrijd/leeftijdsgroep is er voor de beste Nederlander een
speciale trofee, en de titel "Nederlands
Kampioen". Deze titels worden ook op de certificaten
vermeld.
-
Elke
deelnemer krijgt achteraf, per email, een certificaat met
zijn behaalde resultaten.
LOCATIE-REGELS:
Het
is niet toegestaan om met een auto het Flevonice-terrein op te
gaan, behalve voor ons als NKE-organisatie (o.a. voor
tijdwaarneming) en voor Circus-Expert (eenwielerstand). Eventuele uitzonderingen hierop moeten
ruim tevoren met de NKE-organisatie worden overlegd,
zodat dit vooraf met Flevonice kan worden
afgestemd. |
|
|
. |
. |
. |
Commerciële aktiviteiten,
zoals het verkopen van spullen, zijn op
het Flevonice-terrein niet toegestaan, behalve na
voorafgaand overleg met (en toestemming van) de
NKE-organisatie. |
|
|
In het restaurant is het een en ander te koop aan eten en
drinken: koffie, thee, broodjes, fris, snacks etc.
Natuurlijk mag je daarom in het gebouw geen eigen eten en drinken gebruiken. |
|
|
.
Tenslotte:
-
Bij
twijfel beslist de wedstrijdleiding.
-
Waar in deze regels "rijder", "hij", etc.
staat, is dit als m/v bedoeld.
-
Als je denkt dat dit veel regels zijn, kijk dan eens bij de Internationale
Eenwieler Federatie.
-
Technische
details over afstanden, tijdwaarneming en dergelijke: klik
hier.
-
De
NKE-organisatie aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade of
letsel.
|
|
|