Programma

Locatie

Regels

Aanmelden

Nieuws

Voorbije NKE's

Eenwieleren?

Forum

Contact

 

Hieronder staan enige technische details over de tijdwaarneming, afstanden e.d.
Voor de meeste deelnemers zal dit niet zo interessant zijn. 

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor 
de NKE Nieuwsalert!

Algemeen:

 

Bij de afstandraces 100 m, 800 m, 5 km en 10 km worden dit jaar de doorkomsttijden gemeten met behulp van lichtstralen en electronische ogen, aangesloten op een startcomputer en een finishcomputer. Via een radioverbinding stuurt de startcomputer het startsignaal naar de finishcomputer, waar de tijdwaarneming plaatsvindt. Rijderidentificatie (startnummers) gebeurt dit jaar nog met de hand; er zijn plannen om te onderzoeken of dit volgend jaar met RFID kan worden gedaan, voor verdergaande automatisering. Daarnaast willen we kijken of we volgend jaar ook de Langzaam-race en IUF-slalom electronisch kunnen timen; dit jaar gebeurt dat nog met een handstopwatch.

.

Het tijdmeet- en -verwerkingssysteem is in eigen beheer ontwikkeld.

.

.

Starttonen: 

.

De starttonen die bij een normale start gebruikt worden bij de afstandraces 100 m, 800 m, 5 km en 10 km, worden door een startapparaat gegenereerd. Ze bestaan uit vijf toontjes van 645 Hz, gevolgd door één toontje van 800 Hz. Elk van die zes toontjes duurt 100 ms, en de tussenruimte tussen de toontjes is 900 ms. Dat betekent dat de tijd van het begin van het ene toontje tot het begin van het volgende toontje 1 seconde bedraagt. Geluidsvoorbeeld normale start. Strikt genomen mag er gestart worden zodra het laatste toontje begint te klinken.

.

Deze toonhoogtes en tussenruimten zijn overgenomen van de starttonen die worden gebruikt bij Wereldkampioenschappen onder auspiciën van het IUF. Er is een klein verschil: de tussenruimte is bij IUF 900 ms, bij ons 910 ms. Dit is niet met opzet zo gekozen maar bleek bij nameten het geval te zijn. Deze afwijking is te wijten aan de (kleine) onnauwkeurigheid van de gebruikte tijdsgenerator, maar heeft geen invloed op de tijdsmeting van de wedstrijden zelf. 

.

.

Fouttoon

.

Als de start moet worden afgebroken, hetzij voordat het zesde (hogere) starttoontje klinkt, danwel daarna (bijvoorbeeld in het geval van een valse start), klinkt een toon van 151 Hz, gedurende ongeveer 1 seconde. Geluidsvoorbeelden afbreken en valse start. Mogelijk wordt de toonhoogte van deze fouttoon nog aangepast. 

.

.

Valse start-detectie en bandpositie bij start- en finishlijn: 

.

De voorkant van de band moet bij de start achter de (achterkant van de) startlijn zijn. Bij de afstandraces 100 m, 800 m, 5 km en 10 km wordt dit gecontroleerd door een laserstraal en een electronisch "oog"; de laserstraal mag niet onderbroken worden vóór de start. Echter, de laser-diode (zender) en het "oog" bevinden zich niet op de hoogte van de eenwieler-assen, maar op 30 mm hoogte boven het wegdek. Daarom is de lichtstraal niet loodrecht boven de startlijn geplaatst, maar een stukje naar achteren. Hoeveel deze naar achteren moet zijn geplaatst, hangt af van de wielmaat. We hebben dit afgesteld voor 20 inch wielen.

 

Dat impliceert dat grotere wielen de lichtstraal iets later onderbreken; voor een 24 inch wiel is dit verschil ongeveer 39 mm. Bij de finish bevindt zich een soortgelijke lichtstraal, die dus door grotere wielen ook wat "te laat" onderbroken wordt. Bij een snelheid van 16 km/u levert dit een nadeel op van minder dan 0.01 seconde.

.

Kleinere wielen dan 20 inch (die naar verwachting op het NKE zeer weinig of niet worden gebruikt) onderbreken de lichtstraal juist iets eerder. Iemand met bijvoorbeeld een 16 inch wiel moet met de voorkant van de band ongeveer 37 mm achter de startlijn blijven om de lichtstraal niet te onderbreken. Dit is een klein nadeeltje bij de start, maar aangezien de lichtstraal-configuratie bij de finish net zo is, wordt het daar weer gecompenseerd.

.

De reden dat de lichtstraal niet op ashoogte is geplaatst, is dat we voor correcte tijdmeting de start- en finishconfiguratie hetzelfde willen houden. En bij de finish is het van belang om per eenwieler slechts éénmaal de lichtstraal te onderbreken. Op ashoogte zou je meerdere onderbrekingen krijgen, hetgeen de tijdwaarneming aanzienlijk compliceert. 

.


De positie van de laserstraal is afgesteld op wielen van 20 inch.
Grotere wielen (24 inch) ondervinden een miniem nadeel, van minder dan 0.01 seconde.

.

De hierboven gegeven maten en posities kunnen in de praktijk anders uitvallen. 

 

Maten pylonnen voor slalom-wedstrijd

.

De pylonnen die gebruikt worden bij de Slalom-wedstrijd zijn 45 cm hoog. De voet is zeshoekig, tegenoverliggende punten liggen 29.5 cm uit elkaar.

.