Unicon 15 (weblog over mijn deelname aan de Wereldkampioenschappen Eenwieleren in Wellington, Nieuw Zeeland, 27 december 2009 - 7 januari 2010. Onderaan beginnen als je alles op volgorde wilt lezen.) |
11 - 13 januari 2010, laatste update Op de ochtend van de 11e na het uitchecken uit de Pacific Harbour Lodge eerst nog een toeristisch tripje gemaakt. Een wandeling van anderhalf uur naar Cathedral Cove, en daarna een eigen warmwaterpoeltje graven op Hot Water Beach.
Daarna naar Auckland, auto inleveren, inchecken (bagage was 3 kg te zwaar maar ze lieten het passeren), een la-a-a-a-ange vliegreis naar Düsseldorf en met de auto (die in één keer startte) naar huis. De hele reis naar Nieuw Zeeland was tamelijk duur en inspannend. Maar voor mij zeker de moeite waard, door de kameraadschap en de sfeer (en natuurlijk mijn successen) tijdens Unicon, en door de schoonheid van Nieuw Zeeland in het algemeen. Ben blij dat ik gegaan ben!
Dit was de laatste update van mijn weblog. Reacties worden niet meer verwerkt. Allemaal bedankt voor het volgen en meeleven! Reageer (reacties worden in het blog verwerkt tenzij je dat niet wilt.) Sander schreef 14-1-2010
7:40: @Sander: Ja, de veredelde plaatjes zijn van een soort perspex. Zo kan je mijn startnummer enzo er doorheen lezen :-) Wat "meer dan een jaar" betreft: helemaal goed, het duurt zelfs nog ruim 2,5 jaar! Dustin schreef 14-1-2010 14:56: Ben schreef 14-1-2010 17:53: 10 januari 2010 Vandaag van Taupo naar Tairua gereden, aan de oostkust van het schiereiland Coromandel. Onderweg wat highlights aangedaan als een echte toerist, met name Hidden Valley (Orakei Korako) en Wai O Tapu Thermal Park. Die laatste was het mooist.
's Avonds alle bagage opnieuw ingepakt. Ik heb een setje spullen waar ik afstand van ga doen als ik er overgewicht voor zou moeten betalen, morgen in Auckland.
Morgenochtend nog naar Hot Water Beach en Cathedral Cove, dan afvaart. Reageer (reacties worden in het blog verwerkt tenzij je dat niet wilt.) 9 januari 2010 Tegen half elf vertrokken voor een sightseeing tripje per eenwieler, totaal 22,5 km. Eerst naar de Huka Falls, de beroemdste waterval van Nieuw Zeeland met de grootste waterverplaatsing.
Daarna naar Craters of the Moon, een soort park met honderden stoompluimen die uit de grond komen, borrelende modderpotten en zwavelgeur. Ik maakte daar een wandeling van ruim een uur (de enige keer in NZ dat mijn meegenomen fietsslot van pas kwam!). Het was mooi maar ik vond het duidelijk minder spectaculair dan Yellowstone Park.
Er zaten wat heuvels in de route van vandaag, en hoewel dit ritje mede als "aftrainen" was bedoeld had ik er plezier in om ze toch nog even op te racen. En met een eenwieler heb je altijd aanspraak. O.a. sprak ik met een vrouw wiens zoon net begonnen was met eenwieleren, en met een man die, toen hij hoorde dat ik uit NL kwam, ook een Nederlander bleek te zijn die 51 jaar geleden geëmigreerd was. Hij begon een hele theorie op te hangen (in het Engels want hij sprak bijna geen Nederlands meer) over waarom Nieuw Zeeland en speciaal Taupo de bron van alle ellende in de wereld was, en hij gaf mij er zelfs een stencil over mee. Waarom hij hier dan woonde? Tsja, hij had geen huis, geen land en geen familie, dus hij zat vast.
Morgen naar Coromandel, een schiereiland aan de oostkust. Reageer (reacties worden in het blog verwerkt tenzij je dat niet wilt.) Klaus Wilbert schreef 9-1-2010, 13:58: Der RMSV Frisch auf Düsseldorf als Veranstalter des Einrad Marathons in Düsseldorf gratuliert allen neuen Weltmeistern:
und Medaillengewinnern:
der Unicon XV zu ihren Erfolgen. Wir freuen uns, dass wir bei unserer Veranstaltung damit wieder aktuelle prominente Teilnehmer am Start haben. Gruß Klaus Wilbert 8 januari 2010 De helft van de terugreis door NZ, zit nu in Taupo. Verder niet veel te melden. Morgen nog wat eenwieleren als toerist. Reageer (reacties worden in het blog verwerkt tenzij je dat niet wilt.) Klaas Wijchman schreef
8-1-2010, 23:01: Wow, 1e op de 10 KM (en al zeg je zelf dat je geen wereldkampioen bent, in je leeftijdsklasse ben je het wel !) en dan nog eens 3e op de marathon ! Heel goed gedaan en kennelijk zeer goed voorbereid en slim gereden !! Dus: GEFELICITEERD !! Nu nog even genieten van je laatste (windige?) dagen daar en dan terug naar een besneeuwd landschap.... Groeten en genietse, Klaas PS. Direkt reageren vanuit (vanin?) je blog gaat niet want ik heb geen MS account. Jorga Lok schreef
8-1-2010, 21:17: Bob Ferguson schreef
8-1-2010, 15:47: Brilliant result in difficult conditions. Awesome and amazing! Congratulations. Bob Esther Schermer schreef 8-1-2010,
15:29: Alweer gefeliciteerd, je bent echt in een bloedvorm (en duidelijk geen watje)! Hoe voelt dat nu The Winning Mood? Het lijkt me overigens wel gek om na dit wereldkampioenschap aan de andere kant van de wereld weer terug te gaan naar het koude kikkerlandje en weer over te gaan tot de orde van de dag. Esther Schermer Annemieke
Veenhuysen schreef 8-1-2010, 12:30: Kijk ik een paar dagen niet op je blog, blijk je wereldkampioen te zijn geworden en nog meer medailles te hebben gewonnen! Geweldig!!! Je bent nu vast met de terugreis begonnen. Goeie reis en tot in Delft, de 15e! Groeten, Annemieke @Annemieke: het is helaas iets minder fraai... de term wereldkampioen wordt alleen gebruikt voor de snelste ongeacht leeftijd. Valeria
Verhagen schreef 8-1-2010, 11:56: Wat geweldig, nóg méér medailles! Van harte gefeliciteerd. Wat een heerlijke ervaring moet dit voor je zijn. Nu volgt nog een volgende uitdaging: de trip naar huis; hopelijk krijg je je auto weer aan de praat en kom je weg door de sneeuw in Duitsland. Lieve groeten, Valeria
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7 januari 2010 De marathon (43,8 km) van vandaag was bijzonder zwaar door de storm die er stond.
Het rijden tegen de wind in, of met de wind dwars, was veel zwaarder dan vier keer de heuvel van bijna 150 m op. Op sommige stukken de heuvel op had je die storm bovendien nog eens tegen, voor zover ik zag kon daar niemand rijden. Ook waar op de vlakke gedeelten de wind door een landkaap geconcentreerd werd, moest ik steeds een stuk lopen. Ik schat dat op die plekken de windsnelheid zo'n 100 km/h was, volgens iemand anders was het daar nog ver boven. (Normaal moet je in eenwieler-wegraces opstappen waar de eenwieler tot stilstand komt als je valt of afstapt, maar wegens de omstandigheden mocht je voor deze race lopen - maar niet rennen.) Aanvankelijk was mijn enige doel om de vier ronden vol te maken. Gaandeweg haalde ik steeds meer mensen in, bovendien haakten heel veel rijders na 1, 2 of 3 ronden af.
En met resultaat! Ook op de marathon heb ik in mijn leeftijdsgroep (36+ deze keer) een medaille binnengesleept. Ik had de derde plaats met een tijd van 3:36:39. Dit was totaal niet verwacht door mij. Veel anderen zijn op zich sneller dan ik (zeker in deze "bredere" leeftijdsgroep), maar misschien ook een beetje watjes als het waait :-).
De snelste (alle leeftijden) waren Corbin Dunn (USA) bij de mannen (2:05:39), en Signe Jensen (DK) bij de vrouwen (2:30:27). Leukste gemiste workshop, vanmiddag: Unicycle Wharf Jumping. Tien deelnemers sprongen op de eenwieler vanaf een soort duikplank zes meter naar beneden de haven in. Een eenwieler met een beetje dikke band zinkt niet. De Final Party was bijzonder gezellig. Eten, drinken, kletsen, feesten en gekkigheid met iedereen door elkaar. En hopelijk allemaal tot ziens in Italië in 2012? Morgenochtend vertrek uit Wellington, bijna 400 km rijden naar Taupo. Reageer (reacties worden in het blog verwerkt tenzij je dat niet wilt.) Kathy van Prooijen schreef 7-1-2010,
13:30: wat weer een geweldig bericht! Wederom van harte gefeliciteerd. Missie geslaagd! Op Google Earth heb ik de route gedeeltelijk via de foto's bekeken, ziet er prachtig uit langs die baai, maar je had wel wat anders aan je hoofd. Dat restaurant kon ik trouwens bij het startpunt niet vinden. Wel een filmstudio...... Ik hoop dat er filmpjes op youtube verschijnen! Ben benieuwd hoe het eruit ziet als je zo met de wind moet worstelen. (Voordelig wat betreft die wind dat je vlak bij de zee woont trouwens, en natuurlijk dat je geen watje bent :-)!) Fijne vakantiedagen op weg naar Nederland, en ik ben benieuwd of je het weblog gaat stopzetten. Groet, Kathy Pedro Zuiderwijk schreef
7-1-2010, 13:00: Fantastisch. Meer in de prijzen gevallen dan gedacht en dat is natuurlijk iets om heel trots op te zijn. Zeker niet voor niets getraind en aan de wedstrijden deelgenomen. Over de marathon schrijf je: Veel anderen zijn op zich sneller dan ik (zeker in deze "bredere" leeftijdsgroep), maar misschien ook een beetje watjes als het waait. Eigenlijk is het zo dat de beste wint en of ze nou sneller (kunnen) zijn ... het uiteindelijke resultaat telt en je heb bewezen dat jij beter bent (op twee na dan). Groeten en ik zie je later wel weer; met de medailles graag. Pedro
Zuiderwijk |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6 januari 2010 Die wind hier is echt te hard. Vanmorgen het stuk langs de westkust van het schiereiland een keer heen en weer gereden. Dit was bedoeld als een lichte training (en ik had dit stuk eigenlijk een paar keer willen rijden) maar door de wind ging het bijzonder moeizaam. Zelfs als ik de wind in de rug had was hij te hard om comfortabel te rijden, en dat ging dus ook langzaam. Het asfalt grijnst mij dan als een kaasrasp (vleesrasp?) aan. Waar de weg over landpunten (kapen, zeg maar) voert en de wind zich daardoor nog eens concentreerde, ben ik tegen de wind in maar een paar keer gaan lopen. Ik stond toch al bijna stil. Voor morgen wordt nog meer wind verwacht. Mijn zelfvertrouwen voor de marathon van morgen is tot een dieptepunt gedaald, alleen al uitrijden zou een prestatie zijn. Gelukkig had ik wel een paar leuke gesprekjes met Nieuw Zeelanders over de marathon. Eerst met een gezin dat langs de route op de heuvel woont (maar nu bij het startpunt in het Chocolate Fish Cafe iets ging drinken), en later met een racefietser die van alles wilde weten. Allemaal gaan ze me morgen aanmoedigen! Direct na terugkomst de weerpagina gecheckt (ik heb een betere dan eerder). De wind van vandaag noemen ze "Fresh", er staat bij 30 km/u, windvlagen 81 km/u. In NL noemen we dat volgens mij stormachtig. Vanmiddag even op Mt Victoria geweest, waar de MUni (offroad) events zich afspelen. Slechte timing: Uphill en Downhill waren al achter de rug, en Cross Country zou pas na een tijdje starten. Daar heb ik maar niet op gewacht. Tijdens een wandelingetje vanavond (er is geen programma, iedereen is moe van MUni en/of bereidt zich voor op de marathon) kwam ik deze hartekreet tegen:
Morgen niet alleen de marathon (in de ochtend, start om 9 uur), maar ook de laatste dag van Unicon. Morgenmiddag nog wat aardige workshops, morgenavond Sluitingsceremonie / Final Party. Reageer (reacties worden in het blog verwerkt tenzij je dat niet wilt.) Fam. Rioza
schreef 6-1-2010, 22:34: Bea
Lok schreef 6-1-2010, 17:41: Beankt voor het toesturen van je weglog, Heel erg leuk om te lezen en natuurlijk van harte gefeliciteerd met al je medailles, wat een prestatie. Succes met de marathon, ik hoop dat het doorgaat met al die wind. En die medailles kom ik wel eens een keer bewonderen. Liefs, Bea Ton Bil schreef 6-1-2010,
14:36: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5 januari 2010 Vanmorgen ruim twee oefenrondjes (24,9 km) op het marathon-parcours gereden. Misschien was ik nog moe van gisteren, maar het ging niet best. Omgerekend naar de volle vier rondjes kwam ik op een tijd van 3,5 uur, terwijl ik had gehoopt op ongeveer 3 uur. De heuvel in het midden is natuurlijk flink vertragend maar ook de vaak sterke wegverkanting maakt dat ik niet lekker in de hoge versnelling kan rijden op de stukken langs de kust die nagenoeg horizontaal zijn. Wind speelde vandaag geen grote rol.
Verder ben ik vandaag geweest bij een presentatie over de volgende Unicon (20 tot ca 31 juli 2012 in Brixen, Noord-Italië. Jay, daar kan ik met de auto naar toe); Flatland Finals; Hockey Finals; Basketbal Finals; Trials competitie. En natuurlijk bij de prijsuitreiking van de 10 km van gisteren:
Nog enige winnende tijden van de 10 km, ik weet dat dat de Nederlandse eenwieleraars interesseert:
Morgen nog wat lichte marathon-training (alleen horizontaal), en kijken bij de offroad-disciplines (Uphill, Downhill en Cross Country). Reageer (reacties worden in het blog verwerkt tenzij je dat niet wilt.) Mw.
H.A. Bil-Heijloo zei 5-1-2010, 22:49: ik hoorde van je verrichtingen in Nieuw-Zeeland. Na twee keer zilver en één keer brons, nu ook goud! Ik ben erg trots op mijn oudste zoon. Je moeder. Fam.
Rioza schreef 5-1-2010, 14:30: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 januari 2010 GOUD! Team Nederland heeft het 'em geflikt. Het is nog niet helemaal zeker (officiële uitslagen morgen) maar ik was de snelste in mijn leeftijdsgroep in mijn startgroep dus ik neem aan dat ik de snelste was in 45+. Officieuze tijd uit mijn GPS: 36 m10s. Ik reed 9 km achter mijn grootste concurrent Shigefumi Ueta uit Japan, en was van plan hem 500 m voor de finish voorbij te steken. Tot hij viel op het enige stukje gravel van de route, de laatste keer dat we daarlangs kwamen. Toen heb ik er meteen nog maar een schepje bovenop gedaan, en was hem bij de finish zeker 50 m voor. Ik neem aan dat Ueta tweede is geworden.
Ik deed mee in de standaardklasse (wieldiameter max 618 mm, cranklengte min 125 mm, 1:1 aandrijving). De Unlimited klasse (elke wielmaat, elke cranklengte, versnellingen toegestaan) werd bij de mannen gewonnen door Scott Wilton (USA) en bij de vrouwen geloof ik door Signe Jensen (DK). Meer uitslagen en tijden morgen. Morgenochtend trainen op het marathonparcours. De marathon op 7 januari is de enige nog resterende wedstrijd op mijn programma. Ik wil mijn fans wel even waarschuwen dat ik daar GEEN medaille verwacht. Reageer (reacties worden in het blog verwerkt tenzij je dat niet wilt.) Wim
schreef 4-1-2010, 22:43: Happy New Year. Je levert knappe prestaties. Ik had dit nooit zo gevolgd, maarreh ... petje af! CU in NL. Broer Wim. Kathy
van Prooijen schreef 4-1-2010, 22:39: Wij van de fanclub, afdeling Keizer Merkusstraat, zijn buitengewoon trots op je :-)! Mede namens Floriaan en Willem: VAN HARTE GEFELICITEERD KLAAS! En zo zie je maar dat je rondjes om het parcours te verkennen slim waren. Jij hebt je niet laten onderuithalen door een stukje gravel. We blijven je avonturen volgen, Hartelijke groet, Kathy Jorga
Lok schreef 4-1-2010, 20:26: gefeliciteerd!!!!!!! van je vrouw en je dochter jorga Jennie
Wolter schreef 4-1-2010, 15:32: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 januari 2010 (update over de storm) Ging vanavond nog even naar buiten, voor de lol. Christian Mettetal (Franse eenwieleraar van mijn leeftijdsgroep) zat buiten te roken met een biertje, onder de beschutte overkapping bij de ingang van het YHA. Een vuilnisbak vloog over straat, mensen die zich buiten waagden moesten zich af en toe vasthouden. Christian vond dit weer maar niks, hij dacht dat het zomer zou zijn. Ik had er wel plezier in. Ben zelfs nog naar het havenhoofd gelopen, de wind kwam van zee anders had ik het niet gedurfd. Ik werd nat maar het proefde zout en ik weet niet of het (ook) regende. Terug met de wind mee werd ik zo hard voortgeblazen dat ik enige tientallen meters lang niet meer kon stoppen. Het voelde als een downhill tijdens MUni (mountain unicycling) die je nog net onder controle houdt. Vreemd maar leuk zolang je niks overkomt. Reageer (reacties blijven welkom en worden in het blog verwerkt tenzij je dat niet wilt.) Jorga
Lok schreef 3-1-2010, 13:50: Kathy
van Prooijen schreef 3-1-2010, 13:38: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 januari 2010 De 10 km-race is 24 uur uitgesteld wegens het weer, wordt nu dus 4 januari verreden. Een slechtweergebied teistert centraal-Nieuw Zeeland (het noorden van het Zuid-eiland en het zuiden van het Noord-eiland). Citaat van de Nieuw-Zeelandse weeralarm-pagina (deels vetgedrukt door mij): The strong northwesterlies ahead of the front are expected to rise to gale from late this morning in areas of central New Zealand, with severe gale gusts of 120 to 130 km/h likely in exposed areas of Wellington and southern Wairarapa from this afternoon until early Monday morning. These winds have the potential to damage trees and powerlines and make driving difficult, especially for those in high-sided vehicles and on motorcycles. De 10 km race is langs de rand van de haven, zeker een "exposed area" dus. Met zo'n storm is het rijden niet zozeer moeilijk meer, als wel onverantwoord. Goed dus dat het uitgesteld wordt. Maar het komt me niet echt goed uit. Ik had gepland om op de 4e een zware trainingsrit op het marathon-parcours te doen. Dat moet dan nu maar op de 5e, maar dat is slechts twee dagen voor de marathon-race, eigenlijk te kort om goed te herstellen. Oh well. Vanmorgen naar een workshop Mongools boventoonzingen geweest. Ja, het is hier niet allemaal eenwieleren wat de klok slaat. Ik schijn een zeker talent voor boventoonzingen te hebben.
Vanmiddag een tijdje (tot de regen en wind me te gortig werden) naar de Street Comp gekeken. Street is een van de nieuwste disciplines in het eenwieleren, het best te vergelijken met skateboarden, waarbij je stadse voorwerpen (stoepen, muurtjes, hellinkjes, trappen) gebruikt om interessante trucs te doen. Het geheel moet er vet uitzien en vooral vloeiend doorlopen. Morgen de 10 km race (en dan hopelijk echt!). Reageer (reacties blijven welkom en worden in het blog verwerkt tenzij je dat niet wilt.) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 januari 2010 Vanmorgen nog een 10 km oefenrondje (3 rondjes) gedaan. Ik zie steeds meer rijders dat ook doen, maar ik denk toch dat de meesten het parcours zelfs nog niet verkend hebben. Vrij dom, vind ik. Er stond een stormachtige wind die om de gebouwen floot, en in de jachthaven een kakofonie van fluitgeluiden aan de tuigage (tuitage? tuiage?) van de zeilschepen ontlokte. Mijn GPS hield er om een of andere reden al na een half rondje mee op dus ik heb geen exacte tijd, maar snel was het in elk geval niet. Soms was het echt tornen tegen de wind in, maar dwarse wind is nog lastiger. Opvallend genoeg ging de wind in de loop van de dag steeds meer liggen. 's Avonds laat moest je de nattevingermethode gebruiken om de windrichting te kunnen bepalen. Ik gebruik overigens deze link voor de weersverwachting al heb ik de indruk dat die niet zo betrouwbaar is. Vanmiddag een tijdje naar Standard Skill gekeken. Elke deelnemer geeft tevoren een aantal skills (truukjes, zeg maar) op uit een enorme lijst die allemaal een bepaald aantal punten opleveren als je ze goed uitvoert voor de jury. Denk aan allerlei manieren van rijden zoals met handen, met bovenkant voeten, met benen gekruist, dwars op het zadel, staand op het frame of op de as, in een cirkel of een achtfiguur, vooruit of achteruit - maar ook manieren van opstappen, transities tussen houdingen etc. Waar het bij Freestyle vooral gaat om artisticiteit en interpretatie, gaat het bij Standard Skill puur om de techniek: hoe moeilijke dingen kan je op je eenwieler doen. Persoonlijk ben ik het redelijk gauw zat om naar te kijken, maar dat zal wel komen omdat ik zelf maar weinig Standard Skills beheers. Group Freestyle was daarentegen erg mooi. Het Deense team werd wereldkampioen. Hieronder echter een foto (still uit video) van het Japanse team dat tweede werd.
Tenslotte was er vanavond nog een open podium, renegade-stijl. Met andere woorden, iedereen mag laten zien wat hij maar wil. We werden onder meer getracteerd op jongleren (onder andere iemand die twee ballen en een klein meisje jongleerde), een gedicht, acrobatiek, Speed Cubing (Rubik's Cube), en ja, ook eenwieleren. Morgen is het belangrijkste voor mij de 10 km race. De start voor de standaard klasse (waar ik aan mee doe) is om 19:15 u. Ik ben er klaar voor. Reageer (reacties blijven welkom en worden in het blog verwerkt tenzij je dat niet wilt.) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 januari 2010, Gelukkig Nieuwjaar allemaal! Het was op deze nieuwjaarsochtend ongewoon stil in de stad toen ik maar weer eens een 10 km oefenrit reed. Windy Welly deed zijn naam weer eer aan vandaag. Daardoor een matige tijd over precies 10 km: 40:03. De race op 3 januari is in "criterium-stijl", dat wil zeggen een kort en krap parcours dat door een grote groep deelnemers meerdere keren wordt afgelegd. Voor de rijders lastig, voor het publiek aantrekkelijk. Het parcours van ongeveer 3300 meter gaat voornamelijk langs de kade/boulevard. Over een paar scheepswerfachtige terreinen, over bruggetjes. Talloze bochten, diepliggende putdeksels en andere obstakels. Vandaag zijn de startgroepen bekend gemaakt, zoals gewoonlijk op basis van geschatte tijden. Ik zit in startgroep 2. Mijn twee gevaarlijkste concurrenten (in de leeftijdsgroep 45+) zijn Shigefumi Ueta uit Japan, en Kurt Leder uit Zwitserland. Shigefumi start ook in groep 2 maar Kurt in groep 3. Omdat de groepen met 1 minuut verschil starten zit Kurt wellicht het gunstigst want hij heeft ons af en toe in het oog (1 minuut is 300 à 400 m).
Vanmiddag en vanavond gekeken naar Individual Freestyle in de grote (gym)zaal. (Freestyle heb ik op 30 december omschreven.) Het is mooi om te zien en je leert de verschillen wel waarderen als je het vaker ziet. Voor veel deelnemers is Freestyle de essentie van de Unicon wedstrijden, maar het is totaal niet mijn ding. Een Japanse werd wereldkampioen bij de vrouwen (en was daar door het dolle gelukkig van), een Fransman won bij de mannen. Morgen kijken naar Standard Skill, Group Freestyle en Open Podium. En nog maar eens een rondje 10 km. Reageer (reacties blijven welkom en worden in het blog verwerkt tenzij je dat niet wilt.) valeria
verhagen schreef 3-1-2010, 7:42: Gelukkig nieuwjaar! Wat geweldig dat je al drie medailles gewonnen hebt. Jouw enthousiasme straalt van de weblog af, dat maakt me gewoon blij. Veel succes met de 10 km (of heb je die er al opzitten, hoe zit dat ook alweer met het tijdverschil); in ieder geval heel veel succes en veel plezier met de voorbereiding voor de marathon. Dat gaat vast en zeker ook wel lukken. Veel liefs, Valeria Kathy
van Prooijen schreef 1-1-2010, 22:52: Heel veel geluk in 2010, om te beginnen maar meteen bij de volgende wedstrijden! Fijn dat je dat kaartje op het weblog gezet hebt. Ligt het winkelcentrum onder de grijze daken waar de groene pijl van de 10-km-start staat? Ik heb op youtube filmpjes gevonden over Wellington, en één filmpje laat volgens mij stukjes van het parcours zien. Leuk allemaal. hartelijke groet en nogmaals veel succes!!! Kathy @Kathy: Helemaal juist, daar ligt Plimmer's Ark Gallery. Behalve dat het geen winkelcentrum is, dat dacht ik alleen maar. Hoe dan ook, het is nog steeds dicht en in het Unicon Information Centre hangt nu een kaartje waar ook de route naar het noorden buitenlangs loopt. Minke
Lok schreef 1-1-2010, 15:49: Ik ben echt trots op jou, nu ook nog even die andere twee wedstijden winnen hea :p Liefs, Minke |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
31 december 2009 Alweer een rustige dag. Eerst uitgeslapen en wat gelezen. Tegen het eind van de ochtend een volledige 10 km race-route op snelheid proberen te rijden. Proberen, ja - wind was deze keer niet het probleem, het was mooi weer, maar (daardoor, denk ik) wel erg druk met wandelaars, fietsers, kleine kinderen op driewielers en stepjes. Daar kan je niet allemaal zomaar langs sjezen. Zo bezien was mijn tijd van 39:19 (alweer omgerekend naar precies 10 km want de route door het winkelcentrum of wat het maar is was weer dicht) nog niet zo gek. Tijdens de wedstrijd zal het parcours zijn afgezet. Oudejaarsavond gevierd op Civic Square temidden van een grote massa mensen. Heel anders dan in Nederland. Sowieso zijn er geen oliebollen, en ook geen kerstbomen of lichtjes meer want Kerst is voorbij. Iedereen is buiten, het was weliswaar fris maar toch een zomeravond. Er traden diverse bands op. De laatste tien seconden voor 00:00:00 uur werden publiek afgeteld, en iedereen riep heel hard Happy New Year. Daarna speelde de band gewoon weer door. Geen vuurwerk ook, verrassend genoeg. Ik zag trouwens maar weinig eenwieleraars, met een paar praatte ik even maar de band speelde veel te hard voor een gesprek.
Reageer (reacties blijven welkom en worden in het blog verwerkt tenzij je dat niet wilt.) Klaas
Wijchman schreef 31-12-2009, 18:41: Bij jou al lang 2010, je bent ons een eind vooruit.... maar wel zonder oliebollen en vuurwerk ! Nouja, de tijd gaat toch wel door. Een heel goed jaar gewenst en voor nu direkt al heel veel succes met je 10 KM en dan met de marahon ! Heb vandaag, voor het eerst in 6 jaar, weer eens de Silvesterlauf (10 km) gelopen. Heb deze loop vroeger wel eens in rond de 45-46 min. gedaan, maar dat was lang geleden, vandaag net onder de 56min. Beetje regenachtig, maar relatief warm 5-6°, en dus maar in korte broek. Dat was ook mijn enige officiele loop dit jaar, afgezien van de 2 lopen met onze eigen EPO-runnersclub, maar die tellen niet.... Groeten, en rij had, Klaas Ben
schreef 31-12-2009, 14:06: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
30 december 2009 Rustige dag vandaag. Ik was toch nog naar het stadium gegaan om eventueel een estafette-race mee te rijden, maar er was geen andere rijder uitgevallen dus onder dankzegging mocht ik mijn biezen weer pakken. Nog gekeken naar wheelwalk expert races. Wheelwalk is een wijze van voortbewegen waarbij je je voeten niet op de pedalen maar op de band hebt. Ja, er zijn op Unicon talloze disciplines die voor mij inmiddels bekend zijn (al kan ik lang niet alles zelf!), maar die voor een niet-eenwieleraar soms vreemd overkomen. Zo zijn er ook slow races waarbij het erom gaat zo langzaan mogelijk te rijden. Maar je mag niet stilstaan of achteruit. Behalve dan weer bij de backwards slow race, maar dan mag je natuurlijk niet vóóruit! Vanmiddag een rondje op snelheid getraind op het 10 km parcours. Het begon hard te waaien en te regenen, ik viel ook nog een keer door de wind die om de hoek van een gebouw kwam loeien. Ik reed het nu in 41:23, omgerekend naar precies 10 km. Op zich een slechte tijd, maar dat komt door de wind en alle bochten. De Pairs Freestyle expert series, vanavond in de grote (gym)zaal, waren fascinerend. Freestyle is het best te vergelijken met kunstschaatsen, je doet een routine van maximaal vijf minuten op muziek. Er bestaan de subdisciplines Individual, Pairs en Group. Er waren weer nieuwe moves verzonnen en het technisch en artistiek niveau was duizelingwekkend. De Japanse stijl van freestyle is heel vloeiend, met veel armbewegingen, pirouettes, stand-up gliding. De Duitsers focussen vooral op de technisch moeilijke dingen. De Zwitsers ontwikkelen zo langzamerhand ook een eigen stijl. Vorige Unicon had een Zwitsers paar (twee mannen) gewonnen met een verrassende act met veel acrobatiek er in verwerkt. Ze waren er nu weer met iets vergelijkbaars, maar ook een ander Zwitsers paar (ook twee mannen) met een act die behalve technisch en acrobatisch ook heel humoristisch was. Topklasse! Ik ben niet gebleven tot de uitslagen, ik weet uit ervaring dat dat zeker een uur op zich laat wachten. Alle uitslagen zouden trouwens elke dag op de Unicon
website gepubliceerd worden, maar tot nog toe staat er bar weinig.
Ook op de officiële uitslagenlijsten die in de hal van de TSB Arena
(het zenuwcentrum van Unicon) hangen, staan doorhalingen, en worden soms
lijsten weggehaald of vervangen. Een paar uitslagen van de expert races
van gisteren, onder voorbehoud:
Japan is zoals gewoonlijk oppermachtig. Komt mede, denk ik, doordat in Japan bijna iedereen kan eenwieleren: het is een standaard onderdeel van het lesrooster op lagere scholen. Verder staan Japanners bekend om hun discipline. Ik denk dat aan een wereldrecord of wereldtijd een wereld van trainen voorafgaat. Ik weet niet zeker of hier een wereldrecord bij is, maar de winnende tijd op de 400 m bij de mannen is in elk geval sneller dan tijdens de twee vorige Unicons. Niklas Wojtek, de Duitser die drie keer in de top-drie staat, is degene die mijn band heeft meegebrackt. Het bandje zat ingepakt strak tegen zijn eigen wiel aan, vertelde hij. Ik denk dat een beetje van zijn karma op mijn nieuwe band is overgegaan :-) Tenslotte een zelfportret:
Reageer (reacties blijven welkom en worden in het blog verwerkt tenzij je dat niet wilt.) Jan
de Bruijn schreef 31-12-2009, 12:28: Hartelijk gefeliciteerd met je medailles! Ik heb je weblog een prominent plaatsje gegeven op eenwieler.startpagina.nl, levert hopelijk nog wat extra bezoekers op. Nog een prettige week in Nieuw Zeeland en vanzelfsprekend de beste wensen voor 2010! Met vriendelijke groet, Jan de Bruijn |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
29 december 2009 De eerste dag met wedstrijden en het regent meteen medailles voor team Nederland! Natuurlijk dankzij jullie succeswensen... Ik werd derde in mijn leeftijdsgroep (45+) op de 800 m, en tweede op zowel 400 m als 100 m. Ik heb pas één medaille fysiek in mijn bezit omdat de uitreiking van de andere twee vanavond was, maar toen was ik bij het Adventure Unicyclists Dinner. Morgen hopelijk een foto met alledrie de plakken.
De expert races (finale tussen de snelste acht ongeacht leeftijd) bij de mannen werden alledrie gewonnen door Seisuke Kobayashi uit Japan. Beetje saai want op de vorige Unicon werd hij ook al wereldkampioen op alledrie deze afstanden. Het wereldrecord hoogspringen (ergens over, niet ergens op), alweer bij de mannen, werd geloof ik verbeterd tot 1,22 m door Maxwell Schulze uit de USA. Morgen meer uitslagen, ook van de vrouwen. Hoewel er een gezonde competitiesfeer heerst, is het ook een en al verbroedering op de tribune, op de baan en er omheen. Je praat gemakkelijk met iedereen (afgezien soms van de taalproblemen maar dat is ook wel weer leuk), en maakt zo een paar nieuwe vrienden. Morgen is er niet veel programma voor mij, behalve dat mij "aangeboden" is om in te vallen in een estafette-race (4 x 100 m) als een der rijders uit mocht vallen. Dat zou dan vanaf 12:30 zijn. Ik weet nog niet of ik dat wil, ik heb daar nooit of te nimmer op geoefend. Verder wil ik morgen het 10 km parcours nog wel wat meer verkennen, vooral ook om de ideale lijn uit te zoeken - maar wat training op zichzelf kan ook geen kwaad. En er zijn een paar leuke dingen om naar te gaan kijken, vooral Pairs Freestyle Expert. Reageer (reacties blijven welkom en worden in het blog verwerkt tenzij je dat niet wilt.) Jorga
Lok schreef 30-12-2009, 11:04: Klaas
Wijchman schreef 29-12-2009, 20:55: het kan beter medailles regenen dan regen regenen, zoals hier.... Gefeliciteerd, 3 medailles al !!!!!! Was er veel verschil met nr. 1 op de 100 en 400 meter ? Speelde het weer nog steeds niet mee ? en waarom kan die japanner steeds winnen, wat maakt hem sneller dan de rest ? Veel plezier en trainingsvergnügen op je vrije dagen ! Rijd sneller, Klaas @Klaas Wijchman: Op de 100 m was het verschil tamelijk groot: 0,69 seconden. Ik had daar een heel slechte start. Omdat ik in de oudste leeftijdsgroep en de snelste heat start, is onze heat steeds de allereerste per afstand. Een hele tijd waren ze aan het voorbereiden voor de 100 m en opeens was het zover. Ik was daardoor bij de start niet echt geconcentreerd en begon min of meer “gewoon” te rijden. Nou ja... Maar op de 400 m scheelde het slechts 0,03 seconden! Het weer viel mee, de regen was meest slechts spetterig en de baan ligt enigszins beschut door wat bomen enzo. De wind had nog wel degelijk invloed maar de heats zijn ingedeeld op leefttijdsgroep en geschatte eindtijden dus je rijdt tegelijk met je directe concurrenten. Dus iedereen heeft er in principe evenveel last van. Ik weet het niet met die Japanner. Hij traint misschien meer dan de anderen, en/of is gewoon een groter talent. Of misschien heeft hij een heel goede coach? Maar ja, Lance Armstrong won de Tour de France ook jaar op jaar, waarom? Annemieke
Veenhuysen schreef 29-12-2009, 20:05: Proficiat! Maar liefst 3 medailles, goed zeg! Heb je gereden op je afgesneden-band-eenwieler? Dan heeft het goed geholpen. Het verhaal doet me denken aan m'n moeder, die een keer zo'n frutseltje van een opblaasbal afknipte.......psssssssss :-( . Maar jij bent op tijd gestopt met snijden. Als je, als invaller, toch nog met de estafette mee gaat doen, succes! Maar zeg, ben je de enige Nederlander die meedoet daar? Volgens mij wel. De man met het bord is vast een fan ofzo. Veel plezier nog, goed weer, lekker trainen enz. Groet, Annemieke PS maak je nog een beetje muziek daar? Of is het alleen eenwieleren? Karen
Lok
schreef 29-12-2009, 18:24: GEFELICITEERD!!!!!!!!!! Wat knap van je. Ik moest wel een paar keer lezen of het klopte wat ik las want ik had het totaal niet verwacht. De leeftijdgrens is volgens mij wel wat opgetrokken want in mijn herinnering lag die lager. Fijn dat je het verder ook naar je zin hebt. Ik ga nu eten maar ik wilde je in ieder geval even feliciteren. xxxxxxxxxxjes van je liefste. Kathy
van Prooijen
schreef 29-12-2009, 15:41: Het leek mij dat er nogal wat tijd zat tussen je laatste twee verslagen. Ik had een paar keer gekeken, benieuwd hoe het gegaan was. De voorlaatste keer bedacht ik dat je natuurlijk geen tijd zou hebben om verslagen te maken, want al die ererondjes, handjes schudden, feestdiners etc etc .......... :-). En nu is het nog waar ook! Overigens wordt het niks met m'n webcam-plan. Zoveel zijn het er nou ook weer niet helaas. Wel heeft google earth mooie mogelijkheden om de buurt daar te bekijken. Dat ontdek ik al doende. Veel succes verder! Kathy |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
28 december 2009 Een band kan te veel gesleten zijn, maar ook te weinig gesleten! Vanmorgen was het stadion waar de track races (baanwedstrijden) gehouden worden, van 10 tot 12 uur open om te oefenen. Anders dan gisteren (tijdens de workshop) kon ik op snelheid in de bocht heel moeilijk koers houden. Op het rechte stuk ging wel goed. Hoogstwaarschijnlijk was een gietrandje iets naast de middenlijn van de nieuwe band daarvan de oorzaak. Als je in de bocht een beetje scheef hangt rijd je daar precies op, en dan "klapt het om" waardoor je van je koers wordt gebracht. 's Middags in de supermarkt een afbreekmesje gekocht, en twee "heavy duty" schuursponsjes. Begonnen met het schuursponsje (om een hard ding gewikkeld) maar daar bleek dat randje niet van onder de indruk. Wel gelukkig van het mesje. Heel voorzichtig precies genoeg afgesneden. Halverwege was het mesje bot en ging ik nog een nieuwe kopen. Anderhalf uur bezig geweest. Het was niet perfect glad maar stukken beter.
In de avond nog een heel stuk langs de boulevard noordoostwaarts gefietst (totaal ruim 8 km), almaar zigzaggend tussen de flaneerders door, om de boel lekker glad te krijgen. En dat lukte, zie foto. Ziezo, nu kan ik rustig slapen :-)
Ook in de middag was de openingsceremonie, geïntegreerd met de "parade der naties". Ruim 500 deelnemers in hun team-Tshirts, met vlag, landnaambordje, mascottes, noem maar op. Grappig dat er dan opeens nog aardig wat Nederlanders in Wellington blijken te zijn, op vakantie, familiebezoek, etc. En die vinden het allemaal geweldig om een praatje te maken en/of met je op de foto te gaan.
Afgesloten werd met een haka powhiri, een traditioneel Maori-begroetingsceremonieel voor de gelegenheid dat twee groepen elkaar voor het eerst vriendschappelijk ontmoeten. Dit bleek een heel spektakel van zang en dans te zijn. Indrukwekkend maar naar mijn indruk geen levende traditie meer. Vergelijkbaar met klederdracht in Nederland: het wordt nog hier en daar gekoesterd maar heeft zijn oorspronkelijke functie verloren.
Lokaties van evenmenten (werd naar gevraagd) zijn te vinden op de Unicon website, het meest gedetailleerd onder Participants - Competition. Er waren eerst ook pdf's met routes van de 10 km en de marathon maar die zie ik niet meer staan. Ik kan wel plaatjes van de routes posten als er belangstelling voor is. Mijn wedstrijdschema:
Morgen is dus voor mij een heel belangrijke dag. Het gaat volgens de weersverwachting morgen helaas wel weer regenen (vandaag was prachtig) en harder waaien. Regen is overigens niet erg nadelig voor het rijden, maar harde wind is vervelender: dan ben je energie kwijt aan het corrigeren van je koers of evenwicht, en als je er tegenin moet kost het vanzelfsprekend sowieso snelheid. Wens me succes! Reageer (reacties blijven welkom en worden in het blog verwerkt tenzij je dat niet wilt.) Karen
Lok schreef 28-12-2009, 17:54: Ik heb op je weblog gezien dat je morgen (voor jou vandaag) een wedstrijd (meerdere geloof ik) gaat rijden. Veel succes ermee. (dat 'wens me succes' onderaan je stukje vond ik wel een beetje wanhopig klinken. Ik hoop dat je wel lol blijft houden in wat je doet.) Ik hoop voor je dat het niet te hard regent en waait. doei, kusjes van mij, Karen Klaas
Wijchman schreef 28-12-2009, 17:46: Laat je niet door de wind demotiveren, iedereen heeft er dan (hopelijk) last van ! All the best, rijd hard, en het lukt je wel, want het zijn maar 1300 meters !! Klaas Kathy
van Prooijen
schreef 28-12-2009, 16:31: Dustin
schreef 28-12-2009, 11:05: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
27 december 2009 Een succesvolle dag op het gebied van voorbereidingen, alleen jammer dat het weer een beetje omgeslagen is. Vanochtend in de regen eerst met de auto (en een paar stukjes lopend die niet per auto kunnen) de marathonroute verkend. Daarna was het bijna droog, en heb ik één rondje er van gereden. Volgens de GPS was dat 10,8 km. Het ging niet om de tijd maar om het leren kennen van de route. De heuvel is steiler dan ik dacht. Omhoog is het tot 11%, en naar beneden tot 16%. (De eerdere opgave was gebaseerd op gemiddelden). Ik reed het net niet helemaal op maar dat moet wel gaan lukken. Naar beneden moet ik mijn rem (sleeprem) nog wat strakker instellen. De weg is hier en daar erg sterk verkant (zijwaarts hellend), wat vooral met mijn Schwalbe Big Apple 2.35" band behoorlijk lastig rijdt. Lastigheid werd nog vergroot door aardig wat wind. Misschien dat ik de hoge versnelling in het geheel niet gebruik omdat ik dan stabieler ben, maar dat weet ik nog niet zeker. Hoe dan ook, dit rondje vier keer op racetempo wordt een loodzware tocht, gelukkig gepland op de laatste dag (7 januari). Bij het registreren was het een drukte van belang. Ik kon een aantal bekenden de hand schudden, o.a. Ken Looi en Tony Melton. Tony is de man achter unicycle.com NZ en kon het probleem van het tikkende wiel simpel verhelpen: niet het lager was kapot maar een van de lagerklemmen zat niet vast genoeg. De workshop track racing door Rocco Schulz was interessant. Mijn belangrijkste leerpunt is dat ik bij de start meer naar voren moet hellen omdat ik anders nooit snel kan accellereren. Franjo Wojtek, de trainer in Duitsland, had dat punt ook wel genoemd, maar niet kwantitatief gemaakt. En tenslotte kwam halverwege de avond Niklas Wojtek (zoon van, ja) langs op mijn kamer in het YHA, in zijn rol als reddende engel met het beloofde bandje. Volgens hem was het er heel moeilijk op te krijgen, maar toen ik het later op de avond volgens de regels der kunst deed viel het zat mee.
Reageer (reacties blijven welkom en worden in het blog verwerkt tenzij je dat niet wilt.) Paul van Oosten schreef
27-12-2009 14:31: Indrukwekkend verhaal. Leuk om te volgen. Heel veel succes. En je kunt beter het jaar wisselen dan je band wisselen :-), dus ook daar de beste wensen voor. Groeten, Paul Kathy van Prooijen schreef
27-12-2009 22:51: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
26 december 2009 Vandaag aangekomen in Wellington. Ik verblijf 13 nachten in de YHA Wellington City (jeugdherberg, zeg maar). Mijn auto houd ik aan, maar hij staat bijna 10 minuten lopen hiervandaan, omdat daar het parkeren goedkoper is. Bij mijn eerste wandelingetje zag ik al enige tientallen eenwieleraars rondrijden, maar de komende dagen zal een eenwieler hier gewoner worden dan een tweewieler of een voetganger. Een paar Zweden (die ik niet kende) herkenden mij als eenwieleraar aan mijn Schlumpf petje. (Schlumpf is de enige commerciële fabrikant ter wereld van versnellingsnaven voor eenwielers.) Verder nog niet echt bekenden gezien, wel al een paar vaag bekende gezichten. Na het eten een verkenningsrondje gemaakt op het 10 km-circuit, op de eenwieler die ik ook tijdens de 10 km-race zal gebruiken. Wellington maakte vandaag zijn bijnaam "Windy Welly" zeker waar: er stond af en toe een stormachtige wind. Ik hoop dat het tijdens de races wat minder hard waait! De 10 km race bestaat uit een rondje, grotendeels over de kade, dat drie keer wordt gereden. Volgens mijn GPS is het ruim 3500 m, dus ze nemen het kennelijk niet te nauw met de preciese afstand. Ik kon trouwens niet de exacte route rijden want die gaat grappig genoeg dwars door een winkelcentrum maar dat was nu dicht.
Afgezien van het bandje van de race-eenwieler (wat hopelijk opgelost wordt) dient zich nog een probleempje aan: de lagers van diezelfde eenwieler tikken. Tijdens het rijden merk ik het niet, het wiel loopt ook gewoon licht, maar als het wiel vrij draait zit er een knakkerige tik in. Misschien is er een kogeltje kapot. Zal zo gauw mogelijk kijken of ik advies (raad en daad) kan vragen aan unicycle.co.nz, die staan met een stand op het terrein (maar nu nog niet). Ik heb natuurlijk geen reserve-lagers bij me, en ook geen gereedschap om ze te wisselen. Programma voor morgen: Registratie (kan de hele middag); en twee workshops racing (17:30 en 18:30), kan ik vast nog wat van opsteken. Verder wellicht nog een 10 km rondje, nu wat op tempo, en/of met de auto naar het marathon-parcours om dat alvast te verkennen (per eenwieler, dat dan weer wel, maar het parcours is een stuk buiten de stad). Reageer (reacties blijven welkom en worden in het blog verwerkt tenzij je dat niet wilt.) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
25 december 2009 Ik blijf maar lekker trainen op mijn oude bandje. Zolang hij 't houdt tenminste. Gister wat sprintjes getrokken in de straten van Martinborough. Niemand keek er van op, al kreeg ik natuurlijk wel weer een "wiel verloren?" opmerking naar mijn hoofd. Vanmorgen (Kerstochtend maar dat zie ik nergens aan!) 10 km garacet, ik had gisteravond een rondje gescout van ruim 2 km en dat heb ik nu vijf keer gereden. Ik had op Google Maps een langere route gezien buiten de bebouwde kom, maar die bleek deels over gravel te gaan. Dat wil ik mijzelf en zeker mijn band niet aandoen... De snelheden zijn "normaal". Teruggerekend naar precies 10 km deed ik er 37m09s over. Er was niet veel wind maar er zitten toch nog wat hellinkjes in de route dus ik was al met al wel tevreden. Kwam waarschijnlijk ook wel doordat het nogal warm was (goed voor de spieren), mijn thermometer binnen wijst 27 graden en buiten is het nog iets warmer. Onder wedstrijdomstandigheden kan er nog wel een minuut af, misschien twee. Maar dan weer niet tijdens de Unicon-wedstrijd want die is in criterium-stijl (waarover later meer). Fred Apon schreef 25-12-2009
12:44: Fijn dat je zometeen toch op een nieuw bandje kan rijden, met jouw tempo lijkt me dat wel nodig! Veel succes en plezier down under! Fred Klaas
Wijchman schreef 25-12-2009 12:04: Tuurlijk blijf ik kijken! Dat oude bandje herinnert mij aan de tijd dat ik (jaren geleden) een paar weken voor de marathon van Florence behoorlijke kniepijn kreeg en daardoor niet mee kon doen. Na analyse kwam ik er achter dat ik met die schoenen al 2500 km gelopen had terwijl 'men' zegt dat 1000 het max is voor loopschoenen. Dat had ik me ook eerder kunnen en moeten realiseren... Btw, deze mail komt van mijn BlackBerry; zie je verschil? Jij ook prettige Kerstdagen, ook zonder sneeuw, net als hier, en succes met je races! Klaas bob ferguson schreef 24-12-2009
23:26: Klaas
Wijchman schreef 24-12-2009
23:12: Leuk, die blog, en gelukkig is alles met de dozen toch nog goed gekomen. Hopelijk klopt het ook nog met de nieuwe band ! Hoeveel km met de oude gereden? :-) Heel veel succes met alle wedstrijden en speciaal met het 4x beklimmen van die 150 meter... pfew, dat is niet mis is als je dat niet goed hebt kunnen trainen.
fietsze, Klaas |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
23 december 2009 Ik heb een huurauto om in vijf dagen van Auckland naar Wellington te rijden. Nadat ik de eerste nacht in Auckland heb geslapen, ben ik nu in het vulkanische gebied in het hart van het Noord-eiland. Allebei mijn eenwielers hebben de reis ongeschonden overleefd, en zitten inmiddels weer in elkaar. In het bergachtige gebied waar ik nu ben kan ik mijn sprintjes niet heel goed oefenen. Want als ik naar beneden ga moet ik inhouden om niet teveel vaart te krijgen zodat de boel oncontroleerbaar wordt, en als ik naar boven ga kan ik sowieso niet zo hard. Ik heb het natuurlijk wel geprobeerd maar mijn GPS gaf teleurstellend langzame resultaten. (Ik heb mijn GPS en mijn PC bij me, en kan dus dezelfde gegevens-analyse doen als thuis.) Echter, het oefenen van het berg-rijden op de kleine Schlumpf kan hier natuurlijk juist heel goed. Ik besloot dan ook om het trainen te kombineren met een toeristische activiteit, en per eenwieler naar het hoogst per auto (en weg-eenwieler) bereikbare punt te rijden. Een hoogteverschil van 500 m. Ik moest onderweg wel een paar keer stoppen om op adem te komen, maar het lukte toch aardig goed. Bewondering van de toeristen, als ik met "dat ding" helemaal naar boven blijk te zijn gereden.
Naar beneden kwam mijn rem goed van pas. Nu hoef ik niet in te houden om de helling te bevechten want dat doet de rem voor me. Ik kan dus als het ware voluit rijden, alsof de weg horizontaal is. (Voor het goede begrip: een eenwieleraar moet altijd trappen. Een vrijloop zoals op een fiets zou op een eenwieler niet werken, dan val je meteen.) Esther
schreef 24-12-2009 16:01: Ton schreef 24-12-2009
14:33: Annemieke
Veenhuysen schreef 24-12-2009 14:12: Leuk, zeg! Je hebt dus eigenlijk geluk dat ze je eenwielers niet hebben opgegeten! Sufferds, ook met rekenen. En, ja, sneeuwt het hier een keer, ga je precies naar de andere kant van de wereld! Hier een winters kerstkaartje vanuit het Steinse groen, afgelopen maandag. Er is een 'echte' kerstkaart in Zoetermeer, maar nu heb je daar dan ook alvast wat. Ik ga je log lezen, veel plezier daar! Groet, Annemieke Kathy van
Prooijen schreef 24-12-2009 12:24: Sander schreef 24-12-2009
11:52: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
21 december 2009 Ja hoor, de dozen zoek! Op het vliegveld van Auckland komt wel de grijze rolkoffer aan, maar van de dozen geen spoor. Vermissingsrapport opmaken duurt een aardig lange tijd. Gelukkig maar want toen ik eindelijk klaar was en weer langs de plek voor oversized luggage kwam en nog even naar de buitendeur liep om te kijken of ik misschien toch iets bekends zag, kwam daar net de set dozen naar binnen gereden! Wat bleek: zulke dozen met blauwe banden gebruiken ze ook voor de catering aan boord. Dus stom genoeg hadden ze mijn spullen bij hun eigen dingen gezet. Met duizend excuses, meneer! |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
19 - 21 december 2009 Met de auto zowat 300 km naar Düsseldorf (goedkoopste vlucht inclusief overbagage, met de Dubai'se vliegmaatschappij Emirates Airlines). Gelukkig kwam die enorme hoeveelheid sneeuw in West-Europa pas de volgende dag.
Het inchecken van de bagage was een heel gedoe. Eerst gewoon naar de incheckbalie, waar mijn rolkoffer als 20 kg werd gewogen. De twee dozen had ik thuis gewogen als 22,5 kg, maar dat wilde die man (zo te zien een Dubai'er) niet geloven. Als het trouwens wel zo was was het geheel 42,5 kg en moest ik bijbetalen, zei hij, want mijn maximum was 40 kg (10 kg extra als "sportbagage" opgegeven voor 140 euro). Ik moest naar een weegplek, heel ergens anders. Daar bleek de dozenset 22 kg te zijn. Op mijn verzoek woog hij ook de rolkoffer en die was 19,6 kg. Terug naar de incheckbalie, waar volgens de inchecker 22 plus 19.6 precies 40 kg was, met dank aan het Dubai'se rekenonderwijs. Naar het ticket office om 140 euro te betalen (voor de opwaardering van 30 naar 40 kg), en toen de bagage afgeven bij een speciale plek voor grote spullen want die passen bij een gewone incheckbalie niet. En dan maar hopen dat alles goed aan komt. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
17 december2009 De Nieuwzeelanders zijn nogal strikt met hun regels dat er geen grond/modder aan je schoenen of eenwielers mag zitten. Bij de grens hebben ze een hele afdeling Bio Security. Daarom werden mijn eenwielers twee dagen voor vertrek grondig schoongemaakt alvorens ze in te pakken. Daarbij bleek dat het bandje van mijn sprint-eenwieler bijna geheel versleten is :-(. Op een paar plekken is het loopvlak helemaal weg, en steken de canvas-rafels naar buiten. Na wat heen en weer mailen (unicycle.com in NZ heeft niet zulke banden in het assortiment, municycle.com kan hem niet meer op tijd leveren) heb ik gelukkig een oplossing: Niklas Wojtek, de zoon van de trainer in Bottrop, gaat ook naar Unicon maar een paar dagen na mij. Hij kan in de tussentijd nog aan een band komen en neemt die voor mij mee. Phew! De twee eenwielers heb ik ingepakt in de dozen waarin ze ooit bij mij afgeleverd werden. De dozen, goed dichtgetapet, heb ik met nylon spanriemen aan elkaar gezet. Met een soort staaf tussen de spanbanden gestoken kon ik de twee dozen met 1 hand tillen. Niet te lang graag: 22,5 kilo! Maar goed, zo kan ik toch mezelf verplaatsen met al mijn bagage (ook nog een grote rolkoffer en een cabine-bagage-koffer). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
half december 2009 Alsnog besloten een soort blog te maken. Het is niet echt een blog want ik hou alles graag in eigen hand, dus het staat gewoon op mijn website. Reageren kan alleen via email. Kort overzicht van de status: Ik heb me eind maart opgegeven voor vijf onderdelen:
Ik heb sinds maart getraind op deze onderdelen, waarbij ik de marathon dacht te zullen rijden op de grote Schlumpf (36" wieldiameter, 165 mm cranks, twee versnellingen). De reden is dat ik op deze eenwieler het snelst ben op lange afstanden. Het trainen voor alle onderdelen heb ik rondom Zoetermeer gedaan, de meeste hondenuitlaters, joggers en vissers herkenden me na een tijdje wel. Ook heb ik voor de drie sprint-afstanden een paar keer meegetraind bij een eenwielerclub in Bottrop, Duitsland. Zij trainen op een atletiekbaan, ideaal natuurlijk want de korte races op Unicon zijn ook op zo'n baan. En van de trainer kreeg ik een aantal waardevolle tips. Toen ik in december de Unicon-site www.uniconxv.co.nz/ eens goed bekeek, zag ik dat de marathon gereden wordt op een parcours van 10.85 km lang, met daarin een heuvel van 150 m hoog. Het rondje wordt vier keer gereden, dus dat is 600 verticale meters klimmen! Help! Ik besloot daarom maar de 29" Schlumpf mee te nemen, omdat die ten eerste lichter is, en ten tweede een rem heeft. Op de grote Schlumpf had ik ook nog wel een rem kunnen zetten maar hij wordt er nog zwaarder van. Voor het oefenen ben ik op een paar verharde paden in het Buytenpark gaan trainen. Die hebben wel ongeveer de goede hellingshoek, maar zijn VEEL te kort! |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
13 maart 2009 De 15e Wereld-Eenwieler-Conventie en Wereldkampioenschappen worden gehouden van 28 december 2009 tot 7 januari 2010 in Wellington, de hoofdstad van Nieuw Zeeland. Nadat de twee vorige Unicons nogal dicht bij Nederland waren (Zwitserland in 2006, Denemarken in 2008), is het nu verder weg van Nederland dan ooit. Toch zijn natuurlijk alle Nederlandse eenwieleraars van harte uitgenodigd om deel te nemen. Ikzelf (Klaas Bil) sta bij de Internationale Eenwieler Federatie (IUF) te boek als vertegenwoordiger voor Nederland, en daarom kreeg ik in maart 2009 een officiële uitnodiging, met het verzoek om deze aan de Nederlandse eenwieler-gemeenschap door te geven. Je kunt de uitnodiging hier bekijken. Voor meer informatie kun je ook kijken op de officiële website: http://www.uniconxv.co.nz/ De inschrijving voor Unicon 15 is sinds 1 maart 2009 opengesteld. Op 1 april worden de inschrijvingskosten iets verhoogd, en bij inschrijving later in het jaar lopen de kosten nog verder op. Maar de reiskosten zijn natuurlijk de allergrootste kostenpost. Ikzelf ben wel van plan mee te doen. Naar Denemarken (2008) had ik vijf eenwielers meegenomen. Dat zal naar Nieuw-Zeeland niet gaan. Ik ben nog aan het kijken aan welke wedstrijden ik mee zal doen. In elk geval alle "IUF Standard" races (100 m, 400 m, 800 m en 10 km), en wellicht ook de marathon als ik mijn 36" kan meenemen. Op www.eenwiel.nl is
een discussie-item geopend over Unicon 15. |
Terug naar Alles over eenwieleren