EENWIELER:
.
De
100 m, 800 m en 5 km worden gereden op "standaard
eenwielers". De International Unicycling Federation
hanteert hier een heel strikte norm voor. Wij zijn iets soepeler
zodat je met elke eenwieler t/m 24 inch kunt meedoen, dus ook
bijvoorbeeld met een MUni-eenwieler.
-
Maximale
wielmaat 24 inch. Het gaat om de "nominale" maat,
dus wat op de band staat. Elke banddikte kan meedoen dus ook
24 x 3 of zelfs nog dikker. Ook een zogenoemde IUF standaard
eenwieler mag meedoen. Hiervoor geldt de maximale diameter
618 mm. Er is geen minimale wielmaat voor deze races.
-
Cranklengte:
hangt af van de wielmaat. Voor wiel+band met een kleinere
diameter dan 568 mm moet de cranklengte minimaal 19,30% van
de gemeten diameter zijn. Voor een wiel+band met een
diameter van 568 mm of groter moet de cranklengte minimaal 20,22% van
de gemeten diameter zijn. Zie voorbeelden en
een grafiekje. Er is geen maximum cranklengte.
Cranklengte wordt gemeten van het midden van de wiel-as tot
het midden van de trapper-as.
(Deze regels zijn zo gemaakt dat je kan meedoen met de
meeste zaal-eenwielers, trials-eenwielers, MUni-eenwielers
en met IUF standaard "race" eenwielers, én dat de
wedstrijd tussen deze verschillende eenwielers zo eerlijk
mogelijk is.)
-
Versnelling
niet toegestaan.
-
Andere
aandrijving dan spierkracht niet toegestaan.
-
Wielmaat
en cranklengte zullen ter plaatse gecontroleerd worden!
Voor
de andere wedstrijden (slalom-parcours, langzaam-race en 10 km
unlimited) zijn de eisen aan de eenwieler:
-
Wielmaat:
geen beperking.
-
Cranklengte:
geen beperking.
-
Versnelling:
geen beperking.
-
Andere
aandrijving dan spierkracht niet toegestaan.
LEEFTIJDSGROEPEN:
.
Voor
de medailles en kampioenstitels wordt er per wedstrijd
gewaardeerd in vier leeftijdsgroepen, namelijk: 0 t/m 10 jaar,
11 t/m 12 jaar, 13 t/m 15 jaar, en 16 jaar en ouder. Hiervoor
wordt je leeftijd naar beneden afgerond op hele jaren. Dus als
je de volgende dag 13 wordt, dan val je bij het NKE in de
leeftijdsgroep 11-12.
Er wordt
geen onderscheid gemaakt tussen mannen (jongens) en vrouwen
(meisjes).
Vanwege
een "te" klein aantal jonge deelnemers aan de 5 km en
10 km (op het moment dat de medailles en bekers besteld moesten
worden) worden bij deze twee wedstrijden leeftijdsgroepen
samengevoegd.
Het
resultaat daarvan is:
-
Voor
de 5 km zijn drie leeftijdsgroepen, namelijk 0-12, 13-15 en
16+;
-
Voor
de 10 km zijn twee leeftijdsgroepen, namelijk 0-15 en 16+.
.
BESCHERMING:
-
Bij
alle wedstrijdonderdelen zijn kniebeschermers en
handschoenen/polsbeschermers verplicht.
-
Een
helm is verplicht bij 10 km unlimited, en wordt aanbevolen
bij de overige onderdelen.
RACES
(100 m, 800 m, 5 km, 10 km):
.
STARTEN:
-
Je
mag tevoren al opgestapt zijn en steunen op een dranghek,
paal, ander persoon etc.
-
Voorkant
van de band moet achter de startlijn zijn.
-
Bij
de 100 m en 800 m wordt gestart in groepen van 2 tot
ongeveer 5
rijders, in principe van dezelfde leeftijdsgroep, en zo goed
mogelijk per verwachte snelheid gegroepeerd.
-
Bij
de 5 km en 10 km wordt een "getrapte massastart"
gebruikt. Elke leeftijdsgroep heeft daarbij zijn eigen
massastart, met een korte tijd daartussen (in de orde van
een of enkele minuten). De snelste rijders mogen bij deze
massastarts vooraan starten, zo nodig ter beoordeling van de
wedstrijdleiding.
-
Er
wordt afgeteld 3 - 2 - 1 - 0. Op nul start de tijd voor alle
rijders van de betreffende startgroep.
-
Bij
een valse start op de 100 m of 800 m wordt overnieuw gestart. Wie
twee keer een valse start veroorzaakt (ter beoordeling van de officials ter
plaatse) wordt voor dat onderdeel gediskwalificeerd.
-
Bij
een valse start op de 5 km of 10 km wordt niet overnieuw gestart. Wie vals start
krijgt een straftijd van 10 seconden bij zijn eindtijd
opgeteld, dit ter beoordeling van de officials ter plaatse.
TIJDENS
DE RACE:
-
Degene
die inhaalt moet minstens één wieldiameter afstand houden.
-
Bij
de 5 km en 10 km mag een begeleider mee tijdens de wedstrijd,
lopend of op de fiets (eenwieler of tweewieler), om te helpen
met opstappen etc. De begeleider mag niet in de weg rijden/lopen
voor andere deelnemers, en ook niet vóór de begeleide
deelnemer. Dus erachter of ernaast.
VALLEN:
.
Bij
de 100 m race:
-
Vallen
betekent automatisch diskwalificatie. Je moet bovendien zorgen
dat je andere deelnemers niet in de weg zit.
-
Als
een deelnemer ernstig gehinderd wordt door een andere deelnemer
(ter beoordeling aan de wedstrijdleiding), mag de gehinderde
deelnemer de race overdoen. De gehinderde deelnemer moet hier
zelf om verzoeken, en wel meteen. Als een deelnemer deze keuze
maakt en het verzoek wordt ingewilligd, dan vervalt het
eerste resultaat, ook als de tweede race een slechter
resultaat zou opleveren.
Bij
de 800 m, 5 km en 10 km races:
-
Als
je valt, mag je opnieuw opstappen op de plek waar je eenwieler
tot stilstand komt, en de race vervolgen.
-
Dit
geldt ook als je valt door toedoen van een andere rijder. Zolang
er geen opzet in het spel is, wordt dit beschouwd als
"horend bij de race".
FINISH:
-
Finishtijd
is als de voorkant van je band de finishlijn passeert.
-
Je
moet rijdend over de finish komen. Dat betekent dat je
lichaam of kleding de grond pas mag raken na de finishlijn, en dat je
eenwieler niet tot stilstand mag komen voor die geheel over de
finishlijn is.
-
Als
je hier niet aan voldoet (en dus vlak voor de finish of op de
finishlijn valt), moet je een stukje terug, voor de finish opnieuw
opstappen en de finish alsnog correct rijdend passeren. Anders ben je niet
gefinisht. Dit geldt niet voor de 100 m race, daar betekent een val
immers sowieso diskwalificatie.
-
Tijdlimiet
5 km: 55 minuten.
-
Tijdlimiet
10 km: 80 minuten.
LANGZAAM-"RACE"
(10 m):
.
De
bedoeling van de "langzaam-race" is om zo langzaam
mogelijk tien meter te rijden in een steeds doorgaande
voorwaartse beweging. Net als het slalom-parcours is dit een
individuele wedstrijd 'tegen de stopwatch'. Elke rijder krijgt
twee pogingen, beste poging telt. De tweede poging mag naar
keuze meteen na de eerste, of later.
.
STARTEN:
-
Je
start stilstaand. Je bent tevoren al opgestapt en mag steunen op
een dranghek, paal, ander persoon etc.
-
Onderkant
van de band moet op (of achter) de startlijn zijn.
-
Er
wordt afgeteld 3 - 2 - 1 - 0. Op nul start de tijd, en moet je
meteen vooruit beginnen te rijden. Ook moet je meteen je
starthulp loslaten.
-
Bij
een valse start (hetgeen in dit geval betekent: niet meteen
gestart of niet meteen losgelaten) wordt overnieuw gestart.
Indien dan meteen weer een valse start wordt gemaakt, geldt die
poging als mislukt.
TIJDENS
DE RACE:
-
Je
rijdt op een baan van 30 cm breed waar je binnen moet blijven.
-
Je
moet voortdurend vooruit blijven rijden.
-
Je
mag niet stil komen te staan (ook niet heel even!), en ook niet
achteruitrijden.
-
Je
mag niet hoppen of springen.
-
Je
mag je wiel niet meer dan 45 graden linksom of rechtsom draaien
ten opzichte van de lengterichting van de baan.
-
Afstappen
of vallen betekent dat de poging mislukt is.
FINISH:
-
Finishtijd
is als de onderkant van je band de finishlijn passeert.
-
Je
moet rijdend over de finish komen. Dat betekent dat je
voeten de grond pas mogen raken na de finishlijn, en dat je
eenwieler niet tot stilstand mag komen voor die geheel over de
finishlijn is.
IUF
SLALOM-PARCOURS:
-
Bij
het officiële slalom-parcours volgens de IUF rijd je zo snel
mogelijk de juiste route langs tien pylonnen, die zijn neergezet
als in het plaatje. De route is met pijlen op de grond
aangegeven, zie foto.
-
De
tijd wordt met een stopwatch opgenomen.
-
Je
start stilstaand bij het startpunt. Je mag tevoren al opgestapt
zijn en steunen op een dranghek, paal, ander persoon etc.
-
Je
start op "drie twee een nul!".
-
Je
mag de pylonnen raken en die mogen daarbij ook verschuiven, maar
als er een valt telt de poging als mislukt.
-
Als
je de verkeerde 'afslag' neemt mag je terugrijden om alsnog goed
te rijden, maar daarbij loopt de tijd door.
-
Als
je valt of afstapt telt de poging als mislukt.
-
Je
mag bij het omcirkelen van de laatste pylon de finishlijn raken
en zelfs overschrijden. Maar uiteraard stopt de tijd pas als je
de pylon volledig omcirkeld hebt en daarna de finishlijn
passeert.
-
Elke
rijder krijgt twee pogingen, beste poging telt. De tweede poging
mag naar keuze meteen na de eerste, of later.
-
Als
je pylonnen hebt verplaatst tijdens je race, zet je die dan
daarna even terug?
|
|
Het
officiële IUF slalom-parcours |
Deelnemer
aan slalom-parcours, NKE 2011 |
Samenvatting
/ overzicht van een aantal van bovengenoemde regels:
.
|
100 m |
800 m |
5 km |
10 km |
IUF Slalom |
10 m langzaam |
Samenstelling
startgroepen
|
2 tot 5 rijders uit 1
leeftijdsgroep |
massastart per
leeftijdsgroep |
individueel tegen de
stopwatch |
Aantal pogingen
|
een |
twee |
Eerste
valse start
|
herstart |
geen herstart, 10
strafseconden |
herstart |
Tweede valse start
|
diskwalificatie |
niet van toepassing |
poging telt als mislukt |
Begeleider mee
|
nee |
toegestaan, achter of
naast deelnemer |
nee |
Vallen tijdens de race
|
diskwalificatie |
opnieuw opstappen waar
de eenwieler tot stilstand is gekomen |
diskwalificatie |
Vallen vlak voor finish
|
diskwalificatie |
terug en alsnog over
finish rijden |
diskwalificatie |
Startpositie |
voorkant band achter
lijn |
onderkant band achter
lijn |
Finishpositie |
voorkant band
boven lijn |
onderkant band op
lijn |
Tijdlimiet |
niet van toepassing |
55 minuten |
80 minuten |
niet van toepassing |
.
WAARDERING:
-
Bij
de 100 m, 800 m, 5 km, 10 km en slalom-parcours gaat het om de snelste
tijd.
-
Bij
de langzaam-race over 10 meter gaat het juist om de langzaamste
tijd.
-
Voor
alle wedstrijden geldt: indien deelnemers in dezelfde
leeftijdsgroep toevallig precies dezelfde tijd hebben, dan komt de jongste hoger in de
ranglijst.
-
Elke
deelnemer krijgt achteraf, per email, een certificaat met
zijn behaalde resultaten.
-
Per
wedstrijd/leeftijdsgroep zijn er medailles voor de plaatsen 1, 2 en 3.
-
Per
wedstrijd/leeftijdsgroep is er een beker voor de beste deelnemer uit Nederland, en de titel "Nederlands
Kampioen". Deze titels worden ook op de certificaten
vermeld.
.
De
NKE organisatie aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade of
letsel.
.
Bij
twijfel beslist de wedstrijdleiding.
Waar in deze regels "rijder", "hij", etc.
staat, is dit als m/v bedoeld.
Als je denkt dat dit veel regels zijn, kijk dan eens bij de Internationale
Eenwieler Federatie.
|
|
|