Eenvoudige trials objecten

This page in English

 

Welkom in de trials-wereld! 

Trials rijden op de eenwieler, is dat moeilijk? Nou, net zo moeilijk als je het zelf maakt. Als je de cracks ziet triallen denk je dat je daar niet aan hoeft te beginnen, maar zij zijn ooit ook simpel begonnen. Voor de beginnende trials-rijders die wij zelf zijn, heb ik deze eenvoudige  objecten gemaakt. (Als je mee hebt gereden in de eenwielertocht van het Nederlands Jongleer Festival 2004 kan je ze ook herkennen!) 

Ze staan hier op de site zodat anderen ook wat aan het ontwerp kunnen hebben, voorzover je dit ontwerpen kunt noemen. Alle informatie op deze pagina is vrij te gebruiken. 

Tip: laat je band een beetje leeglopen, dan veert hij een beetje, en neemt oneffenheden en randen beter op. Voor je veiligheid kan het verstandig zijn om bescherming te dragen, zoals helm, polsbeschermers, kniestukken e.d. Zelf weten natuurlijk, maar ik heb het in elk geval gezegd. 

Op sommige foto's staat een 20" eenwieler (geen trials fietsje, die hebben we nog niet). Dit is gedaan om een idee over de afmetingen te krijgen. Ik heb verder geen preciese maten voorgeschreven, die hangen af van het materiaal dat je toevallig voorhanden hebt. Mijn buren gingen toevallig verbouwen en de afvalcontainer stond voor de deur. 

 

In dit kringetje zou je ze kunnen berijden. We hebben ook nog kabelspoelen (zie hieronder) en pallets. 

 

De kabelspoelen komen uit een afvalbak van een bouwplaats (wel even gevraagd). Ze waren te zwak om een persoon te dragen; op de sterkere kabelspoelen zit meestal statiegeld en die krijg je dus niet mee. Daarom heb ik er verstevingsbalkjes tussen gezet. Die zitten vast met maar één schroef aan elke kant, daarom draaien ze schots en scheef maar dat maakt niet uit. 

 

Twee springschansjes om vanaf te rijden, gemaakt van een oud tafelblad. Het kleinste schansje is net tien cm hoog, en te doen voor iedereen die al kan eenwieleren. Geef anders maar een handje. 

 

De onderkant van de springschansjes. Omdat het tafelblad al een tijdje buiten had gelegen zaten de verlijmde stroken een beetje los, daarom heb ik meerdere hoekijzers gebruikt.  

 

De grootste springschans, 33 cm hoog. Als je durft kan je hier met hoge snelheid over rijden en dan vlieg je een stukje! 

 

Onderkant van de grootste springschans.

 

Twee wipwapjes. Als je hierover rijdt moet je je een klein heuveltje voorstellen, anders wordt je op het omklappunt verrast. De extra blokjes onder de grote wipwap ondersteunen de plank als je erover rijdt, anders veerde hij wel erg door 

 

Het kleinste wipwapje wilde niet schuin blijven liggen, daarom heb ik er een extra latje onder tegenaan geschroefd. Bij de grootste heb ik de grote balk iets naast het midden gezet zodat hij uit evenwicht is. 

 

Onderkant van de wipwapjes. 

 

Dit heet in het Engels een sandwichboard, je zou het in het Nederlands misschien een klapbord kunnen noemen omdat het gemakkelijk opgeklapt kan worden.  De hoek aan de bovenkant is iets minder dan 60°. De twee balkjes aan de bovenkant dienen om er gemakkelijker over te rijden, en bovendien komen de schroeven van de scharnieren erin, door het multiplex heen. Als je goed bent kun je er vanaf de grond op springen, maar wij rijden er op via een springschansje of via twee à drie pallets op elkaar. 

 

Het sandwichboard heeft twee scharnieren, en twee touwen die zorgen dat hij niet te ver uitklapt als je erop rijdt of springt. 

 

Zo heb ik het touw vastgemaakt (het hoekijzer heb ik zelf zo gebogen) maar het kan natuurlijk ook anders

 

Detail: de scharnierpen wordt tegengehouden door een klein schroefje zodat-ie er niet uit valt. 

 

 

Terug naar Eenwieler-projecten