De afrol-omtrek van een Coker-wiel |
Een Coker is een beroemde en tamelijk veelvoorkomende eenwieler met een groot wiel. Het wiel is nominaal 36 inch (ongeveer 90 cm) in diameter, maar deze pagina gaat er over hoe groot het wiel precies is. De preciese wielmaat is van belang voor eenwieleraars die een fietscomputer op hun Coker gebruiken. Over de jaren heen zijn er in de nieuwsgroep rec.sport.unicycling vele waarden voor de wielomtrek genoemd, en in 2003 heb ik besloten om alle beschikbare data in een model te integreren. Voor de Coker is slechts één type band verkrijgbaar (gemaakt door Coker), wat de bepaling van 'de' wielmaat gemakkelijker maakt. Aan de andere kant zijn er twee soorten velgen in de handel (standaard en Airfoil), maar ik weet van bijna niemand welke velg hij gebruikt dus dat aspect heb ik buiten beschouwing gelaten. Voordat ik inga op 'hoe ik het gedaan heb', is hier het resultaat. Download Rollout_predictor_nl.xls (met een rechts-klik en dan Opslaan Als), open de file in Excel 4 of hoger, en voer je gewicht, bandenspanning en bandenslijtage in. Zie desgewenst dit screenshot, klik op je Terug knop om hier weer te komen. Je krijgt drie getallen:
Voer het getal van je keuze (zie hieronder) in in je fietscomputer, en klaar is Kees! Waarom die verschillende getallen? De onbelaste rechte omtrek wordt door veel Coker-rijders gebruikt, gedeeltelijk omdat die het eenvoudigst en eenduidigst te meten is. Daarnaast is het de beste basis voor onderling vergelijken, omdat het onafhankelijk is van de berijder. Maar omdat de band altijd een beetje ingedrukt wordt tijdens het rijden, resulteert de onbelaste rechte omtrek in te hoge waarden voor snelheid en afstand. Dat kan een reden zijn om de voorkeur te geven aan een belaste omtrek (zeg ik voorzichtig). Er zijn twee belaste omtrek-waarden omdat er (minstens) twee scholen bestaan over wat 'snelheid' en 'afstand' betekenen bij het eenwieleren. Als je de snelheid en afstand wilt weten waarmee het band-weg-contactpunt langs zijn 'baan' beweegt, inclusief al het wiebelen en draaien dat je ongetwijfeld doet, dan moet je je baseren op de belaste rechte omtrek. Als je daarentegen geïnteresseerd bent in wegsnelheid of wegafstand (dus de afstand van A naar B), dan moet je de dynamische 'weg' omtrek gebruiken. "Dynamisch" wil zeggen dat alle afwijkingen van een rechte lijn zijn meegenomen, zoals wiebelen over een enkele omwentelingen of over meerdere omwentelingen (zowel horizontaal als verticaal), de manier waarop je een helling op rijdt etc. U-Turn, fanatiek Coker rijder en bouwer van het Sterkste Coker Wiel ter Wereld, heeft dit in meer detail uitgewerkt in een discussie-bijdrage in rec.sport.unicycling (Engels). Een paar opmerkelijke punten en conclusies:
* * * * * Voor degenen die willen weten hoe ik tot mijn model gekomen ben, volgen hier nog wat details. Waarschuwing: dit is geen harde wetenschap, maar het beste wat ik kon doen met de schaarse en inconsistente gegevens. Om te beginnen verzamelde ik alle gegevens die ik maar kon vinden. Deze kwamen allemaal van de nieuwsgroep rec.sport.unicycling van de laatste paar jaar (sinds de Coker eenwieler verkocht wordt). Sommige gegevens waren niet erg 'hard', en ik heb hier en daar wat keuzes moeten maken. De beschikbare gegevens staan in de tabel: |
naam |
rijder gewicht lbs |
banden- spanning psi |
banden- slijtage % |
onbelaste omtrek mm |
belaste omtrek mm |
dynamische omtrek mm |
niet gedefinieerde omtrek mm |
fiets comp waarde*) mm |
opmerkingen |
John Childs |
|
|
|
|
|
|
2775 |
|
Niet gebruikt omdat het type meting niet was gespecificeerd |
U-Turn |
|
60 |
|
|
2800 |
|
|
|
U-Turn droeg niet veel getallen bij, maar wel enig goed doordacht kommentaar (Engels) |
Ken Fuchs |
|
32 |
15 |
2839 |
2789 |
2769 |
|
|
Deluxe Coker |
Nathan Hoover |
165 |
45 |
50 |
|
|
2776 |
|
|
vóór de tijd van de Deluxe Coker |
Tom Blackwood |
|
|
|
|
2756 |
|
|
|
|
Mark (cokerhead) |
237.5 |
47.5 |
|
|
|
|
|
2810 |
Niet gebruikt. Gebaseerd op kilometerpaaltjes, snelheidsmeters van fietsen en auto's, een beetje aan de snelle kant gehouden |
duaner |
150 |
32 |
50 |
|
|
2782 |
|
|
|
Chuck Webb |
|
|
|
|
|
2800 |
|
|
Gebaseerd op diverse kleine aanpassingen aan de hand van kilometerpaaltjes etc. |
Mikefule |
|
|
|
2873 |
|
|
|
|
Niet gebruikt, was gebaseerd op (gemeten? nominale?) diameter van 36" |
David Stone |
192.5 |
52.5 |
|
2852.7 |
|
2789.2 |
|
2810 |
|
Michael Grant |
|
|
|
2819 |
|
|
|
|
|
Danny Colyer |
|
|
|
2830 |
|
|
|
|
Getal is naar zeggen gebaseerd op oude Usenet discussies die ik (Klaas Bil) niet kon vinden. |
Ken Fuchs (again) |
|
35 |
75 |
2858 |
|
|
|
|
Niet gebruikt, was gemeten met een rolmaat rond het wiel, hetgeen een te grote waarde oplevert |
Kevin Gilbertson (Gilby) |
|
|
|
|
|
|
2820 |
|
Niet gebruikt, scheen onbetrouwbaar. Citaat: "Ik heb getallen gehoord die varieren van 277 cm tot 285 cm voor de omtrek van het Coker wiel. Ik had de mijne maar op 282 cm gezet." |
Joe Marshall |
|
|
|
2870 |
|
|
|
|
Niet gebruikt; schijnt gebaseerd te zijn op de nominale diameter van 36" |
*) Een fietscomputer-waarde staat alleen in deze tabel als die opvallend is, of als de betreffende persoon geen andere omtrekwaarden heeft opgegeven.
De schuingedrukte regels in de tabel hierboven zijn niet gebruikt in de analyse, om de redenen gegeven in de "opmerkingen" kolom. Zoals je ziet, heeft niemand een "volledige" set gegevens gerapporteerd. Om wat meer gegevens voor de analyse te genereren heb ik het volgende gedaan:
Ik heb een numeriek model gemaakt voor de indrukking van de band, waaruit ik heb geconcludeerd dat er een vrijwel lineair verband bestaant tussen indrukking aan de ene kant, en zowel belasting als bandenspanning aan de andere kant. (Als iemand geinteresseerd is in de details, laat het dan even weten.) Daarom heb ik lineaire relaties aangenomen tussen de drie invoer-parameters rijdergewicht, bandenspanning en bandenslijtage aan de ene kant, en de drie 'uitvoer'-parameters (n.l. de voorspelde waarden voor de drie soorten afrolomtrek) aan de andere kant. Verder heb ik aangenomen dat de onbelaste afrolomtrek niet beinvloed werd door het gewicht van de rijder (ja hehe), en dat het effect van bandenspanning op de onbelaste afrolomtrek slechts 10% was van het effect van de bandenspanning op de belaste afrolomtrek (omdat een Cokeur typisch 9 keer zo zwaar is als een Coker eenwieler). Daarna heb ik een multivariabele kleinste-kwadraten lineaire regressie uitgevoerd op de gehele gegevensverzameling in een keer, dus oplossend voor de minimale som van de kwadraten van de verschillen tussen de gegeven en de voorspelde afrolomtrek-waarden. Deze verwerkingsslag heb ik iteratief uitgevoerd, gebruik maken van de "Solver" faciliteit van Excel met de standaard instel-parameters. De parameters die gevarieerd werden bij de minimalisatie waren:
De geoptimaliseerde waarden voor deze parameters staan in de regels 3 en 6 van Rollout_predictor_nl.xls (vergroot de regelhoogte om ze te zien). Je zult zien dat ik, in tegenstelling tot mijn normale wetenschappelijke religie, de eigenlijke berekeningen in het imperiale eenhedensysteem heb gedaan.
|
© Klaas Bil, juli 2004 |
Terug naar Eenwieler-statistieken. |