David Stone's ontwerp voor de "Ultieme eenwieler"

This page in English

In november 2001, in de nieuwsgroep rec.sport.unicycling, stelde David Stone uit New York een nieuw type eenwieler voor:

"Ik heb erover ge-e-mailed met George Peck, en hij vond het idee leuk genoeg om te suggereren dat iemand een prototype zou bouwen. Dit is het idee:
Bouw een eenwieler zonder cranks waarbij het frame aan de pedalen vast zit. Deze frame-delen moeten draaien op de manier van treinwielen (waarbij een metalen deel om meerdere wielen tegelijk draait), en de delen moeten vastzitten aan een gewoon zadel. Het punt is om een vlakke eenwieler te maken, en omdat het op een Ultimate Wheel lijkt, wil ik het een Ultieme Eenwieler noemen."

In een volgende bijdrage 'verduidelijkte' David:

"OK, het is moeilijk om in tekst duidelijk te maken, maar het idee is als volgt (beginnend bij het zadel en daarvandaan naar beneden gaand):
Zadel
Onder het zadel twee aparte bevestigingen voor de twee halve frames (een aan elke kant van het zadel)
Twee aparte halve frames, een aan elke kant
Elk van deze zit vast aan een van de pedalen (tussen de pedalen en het wiel)
Aangezien de pedalen op en neer bewegen, moeten de frame-helften werken net als de wiel-verbinder van een trein zodat het zadel op zijn plaats blijft. Ik denk dat de twee halve frames zoiets als L-vormig moeten zijn, met een deel dat vooruit en achteruit glijdt (zoals die trein-wiel-houders)."

Indertijd konden op het forum nog geen plaatjes gezet worden. David e-mailde daarna een schets naar mij om op het web te zetten. Ik geloof dat dit een sterk voorbeeld is van een plaatje dat meer zegt dan duizend woorden :-).

Ik neem de vrijheid om mijn eigen kommentaar toe te voegen: het lijkt er op de tekening op dat de staaf aan het eind van de op z'n kop staande T die "aan het zadel hangt" niet kan scharnieren. Als het zadel zelf ook niet scharniert, dan zie ik niet hoe de "bovenbenen" een andere stand kunnen innemen. Ze zouden dat wel kunnen als de onderkant van de op z'n kop staande T een segment was van een cirkel met zijn middelpunt bij het scharnierpunt aan de achterkant van het zadel. Maar dan nog ben ik bang dat het zadel niet de rijder draagt, maar dat daarentegen de rijder het geheel van zadel en 'bovenbenen' omhoog moet houden. Maar hé, daarom is het natuurlijk een ultieme eenwieler. Verdere discussie is welkom op rec.sport.unicycling.

Klik hier voor een grotere versie van het plaatje (slechts 19 kB maar toch 1216 x 947 pixels).

 

Terug naar Eenwieler projecten